Thema Bereikbare stad
De inrichting van Nederland, met een paar grotere steden en heel veel middelgrote en kleinere steden, zorgt ervoor dat mensen relatief ver van hun werk en andere noodzakelijke bestemmingen af wonen. Best veel mensen wonen niet in dezelfde stad als dat ze werken of waar een ziekenhuis of zelfs basisvoorzieningen als onderwijs of een supermarkt is. Daarvoor is de auto vaak de handigste, comfortabelste én snelste optie. In tegenstelling tot andere landen, waar meer mensen in een metropool wonen en het ov gebruiken om op plek van bestemming te komen. Denk aan New York, Parijs of Hong Kong. Het gevolg van die inrichting is dat er veel dagelijkse files staan, zowel binnen als buiten de stad. Nu er de komende jaren duizenden woningen bij moeten komen, liefst binnenstedelijk, komt de bereikbaarheid van onze steden nog verder onder druk te staan. Dat vraagt om nieuwe oplossingen, zowel op het vlak van ruimtelijke inrichting als mobiliteit.
Nedersaksenlijn: Meer dan een spoorlijn
De spoorkaart van Nederland laat zien dat we over een vrij goede dekking beschikken. Bijna overal in het land…
Gezamenlijke aanpak levert het beste resultaat
Als adviseur wil je meerwaarde bieden aan je opdrachtgever(s). We werken aan een leefbare en goed…
SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?
Mobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…
Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving
Samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het…
Overijssel wil bereikbaarheid verbeteren met ontwikkeling regionale hubs
Overijssel gaat met de NS regionale hubs ontwikkelen die verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen aan…
Manifest voor bereikbaarheid
De bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen staat onder druk. Ze komen verder weg te liggen en het aanbod…
Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit
Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…
Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing
Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…
Overlast deelmobiliteit Scheveningen aangepakt met breed gedragen plan
Je ziet ze op steeds meer plekken: deelfietsen, deelbakfietsen en elektrische deelscooters. Je huurt ze via een…
Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan
Een inclusieve samenleving is iets wat met name in het sociaal domein een thema is. Terwijl een toegankelijke…
Digitale tools voor bereikbare en leefbare stad
Het beleid van wegbeheerders komt direct tot uiting in de toepassingen van verkeerslichten. Met deze en andere…
Energiehub als oplossing voor congestie
Congestie op het Energienetwerk kan zowel ingrijpende gevolgen hebben voor de inrichting van nieuwbouwwijken…