De inrichting van Nederland, met een paar grotere steden en heel veel middelgrote en kleinere steden, zorgt ervoor dat mensen relatief ver van hun werk en andere noodzakelijke bestemmingen af wonen. Best veel mensen wonen niet in dezelfde stad als dat ze werken of waar een ziekenhuis of zelfs basisvoorzieningen als onderwijs of een supermarkt is. Daarvoor is de auto vaak de handigste, comfortabelste én snelste optie. In tegenstelling tot andere landen, waar meer mensen in een metropool wonen en het ov gebruiken om op plek van bestemming te komen. Denk aan New York, Parijs of Hong Kong. Het gevolg van die inrichting is dat er veel dagelijkse files staan, zowel binnen als buiten de stad. Nu er de komende jaren duizenden woningen bij moeten komen, liefst binnenstedelijk, komt de bereikbaarheid van onze steden nog verder onder druk te staan. Dat vraagt om nieuwe oplossingen, zowel op het vlak van ruimtelijke inrichting als mobiliteit. 

 

descriptionArtikel

Nedersaksenlijn: Meer dan een spoorlijn

De spoorkaart van Nederland laat zien dat we over een vrij goede dekking beschikken. Bijna overal in het land…

Lees verder
person_outlineBlog

Gezamenlijke aanpak levert het beste resultaat

Als adviseur wil je meerwaarde bieden aan je opdrachtgever(s). We werken aan een leefbare en goed…

Lees verder
person_outlineBlog

SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?

Mobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…

Lees verder
descriptionArtikel

Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving

Samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het…

Lees verder
flash_onNieuws

Overijssel wil bereikbaarheid verbeteren met ontwikkeling regionale hubs

Overijssel gaat met de NS regionale hubs ontwikkelen die verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen aan…

Lees verder
descriptionArtikel

Manifest voor bereikbaarheid

De bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen staat onder druk. Ze komen verder weg te liggen en het aanbod…

Lees verder
descriptionArtikel

Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit

Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…

Lees verder
person_outlineBlog

Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing

Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…

Lees verder
deelmobiliteit
descriptionArtikel

Overlast deelmobiliteit Scheveningen aangepakt met breed gedragen plan

Je ziet ze op steeds meer plekken: deelfietsen, deelbakfietsen en elektrische deelscooters. Je huurt ze via een…

Lees verder
descriptionArtikel

Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan

Een inclusieve samenleving is iets wat met name in het sociaal domein een thema is. Terwijl een toegankelijke…

Lees verder
descriptionArtikel

Digitale tools voor bereikbare en leefbare stad

Het beleid van wegbeheerders komt direct tot uiting in de toepassingen van verkeerslichten. Met deze en andere…

Lees verder
descriptionArtikel

Energiehub als oplossing voor congestie

Congestie op het Energienetwerk kan zowel ingrijpende gevolgen hebben voor de inrichting van nieuwbouwwijken…

Lees verder