Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving

woensdag 13 maart 2024

Foto: Shutterstock

Samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het reguleren van deelvervoer binnen lokale wetgeving. Gemeenten krijgen zo de beschikking over gestandaardiseerde regels en kunnen zo de groei van deelmobiliteit in goede banen leiden. 

 

Gemeenten hebben behoefte aan regels voor deelmobiliteit. Hierbij baseren ze zich vaak op andere gemeenten of gemeenten stellen zelf nieuwe regels op. De ontwikkelingen op gebied van deelmobiliteit staan niet stil, en vragen om voortdurende aanpassingen in wetgeving. 

 

De Modelbepalingen voorzien in de behoefte van gemeenten om regels op het thema deelmobiliteit te standaardiseren en goed op elkaar af te stemmen. Ook voor reizigers zijn uniforme regels prettig. 

Tyas Bijlholt, verantwoordelijk wethouder van gemeente Amersfoort: “Vanuit Amersfoort hebben we intensief meegedacht bij het opstellen van deze modelteksten en ook de aanbieders van deelvervoer betrokken. We gebruiken de Modelbepalingen nu al voor deelfietsen en -scooters. Wij hebben veel gehad aan deze modelteksten, en ik ga ervan uit dat dit ook gaat gelden voor veel andere gemeenten.”

Over de Modelbepalingen

De Modelbepalingen zijn ontwikkeld in samenwerking met een brede vertegenwoordiging van acht gemeenten, vervoerregio's en twaalf aanbieders van deelmobiliteit. Het is een van de eerste producten van het programma Natuurlijk!Deelmobiliteit. Hierin werken gemeenten, regionale overheden en het Rijk samen aan de versnelling van deelmobiliteit in Nederland. Door, in samenwerking met de markt, een samenhangende aanpak en regie van overheden te ontwikkelen.

Over Natuurlijk!Deelmobiliteit

Natuurlijk!Deelmobiliteit  stimuleert samenhangend beleid om het gebruik van deelmobiliteit te versnellen. Lopende projecten op het gebied van deelmobiliteit worden in het programma opgenomen en nieuwe projecten krijgen prioriteit. Het doel van het programma is dat deelmobiliteit over vijf jaar volwaardig onderdeel uitmaakt van het totale mobiliteitssysteem. Daartoe worden diverse initiatieven ondernomen, zoals onderzoek op nieuwe thema’s, het opleveren van gestandaardiseerde beleidsproducten- en diensten, koppeling van overheid met de markt en verspreiding van kennis, producten en diensten.

De modelbepalingen zijn hier te raadplegen

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’

27 mrt om 16:33 uur

Daan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…

Lees verder
descriptionArtikel

Een ruimtelijke en sociale blik op de reis van de toekomst

26 mrt om 09:23 uur

Als het gaat om de toekomst van mobiliteit, denken sommige mensen aan drones voor personenvervoer. Anderen…

Lees verder
person_outlineBlog

Mobiliteit in de toekomst: sciencefiction of realiteit?

5 mrt om 12:19 uur

In 1964 introduceerde de televisieserie Star Trek de ‘communicator’, een draagbaar apparaatje waarmee mensen…

Lees verder
flash_onNieuws

Overijssel wil bereikbaarheid verbeteren met ontwikkeling regionale hubs

30 jan om 09:18 uur

Overijssel gaat met de NS regionale hubs ontwikkelen die verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen aan…

Lees verder
descriptionArtikel

Manifest voor bereikbaarheid

17 jan om 14:17 uur

De bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen staat onder druk. Ze komen verder weg te liggen en het aanbod…

Lees verder
descriptionArtikel

Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit

15 jan om 14:37 uur

Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…

Lees verder
descriptionArtikel

Subsidie nieuwe elektrische auto's toch niet verlaagd

10 okt 2023

De subsidie voor particulieren om een nieuwe elektrische auto te kopen of leasen blijft 2950 euro. Eerder was…

Lees verder
person_outlineBlog

Deelvervoer: Een innovatief alternatief voor traditioneel ov

28 sep 2023

Het Nederlandse openbaar vervoer heeft de laatste jaren moeite om te overleven, met financiële beperkingen en…

Lees verder