Extreme hitte en forse regenbuien nodigen niet direct uit om lekker op de fiets te stappen. Toch leidt klimaatverandering ertoe dat we vaker de fiets zullen pakken, denkt het KiM.
Vaker op de fiets door klimaatverandering

De invloed van regen op fietsgebruik is groot Foto: Shutterstock
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid onderzocht de invloed van het weer op personenmobiliteit. Zeker nu extreem weer steeds vaker plaatsvindt, vond het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) het tijd worden om de beschikbare kennis vanuit zo’n 20 relevante studies hierover bijeen te brengen. Dat resulteerde in het literatuuronderzoek van het KiM.
Fiets meest gevoelig
Dat het weer invloed heeft op welke vervoersmethode we kiezen, dat lijkt een open deur. Het klinkt logisch dat we liever de auto pakken dan de fiets als het met bakken uit de hemel komt. Het effect van weer op personenmobiliteit is echter complexer dan dat. Het verschilt namelijk behoorlijk tussen stedelijk en landelijk gebied, tussen leeftijdsgroepen en tussen verplaatsingsmotieven. Een van de conclusies uit het onderzoek is dat de fiets het meest gevoelig is voor het weer, waarbij vooral wind en regen hun stempel drukken. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer we geneigd zijn op onze fiets te klimmen, hoewel fietsgebruik vanaf boven de 25 graden juist weer afneemt. De verwachting is dan ook dat we in de zomer van 2050 door zware buien en hitte iets minder zullen fietsen, wat ten gunste komt van de auto, maar in de mildere winter fietsen we juist meer.
De invloed van weersextremen
Omdat naar verwachting weersextremen steeds vaker zullen voorkomen is het belangrijk te weten welke invloed het weer heeft op onze mobiliteit. Er ontstaan andere weerspatronen. Die leiden misschien wel tot druk op de capaciteit op bepaalde plekken in het mobiliteitssysteem terwijl andere plekken juist onderbenut zijn doordat reisgedrag en reispatronen veranderen onder invloed van het weer. Gezien de beleidsinspanningen gericht op het stimuleren van actieve mobiliteit is deze vraag relevant.
Negatief effect weersomstandigheden dempen
We kunnen het weer niet beïnvloeden, maar met het juiste beleid zou wel het negatieve effect van het weer gedempt kunnen worden, zo staat in het rapport te lezen. Dat kan op drie manieren: door aanpassingen te doen in de gebouwde omgeving, door het gedrag van reizigers te beïnvloeden en door transportmodellen voor het beleid te verbeteren.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse inspiratie voor klimaatadaptief bouwen
Met de gids Inspiratie voor klimaatadaptief bouwen in 17 maatregelen publiceerde…
Groene metamorfose Parijs onder de loep
Parijs ondergaat in hoog tempo een groene transformatie. Deze opmerkelijke verandering was voor scape magazine…
Waarom sociale infrastructuur cruciaal is bij klimaatadaptatie
Nederland staat voor steeds grotere klimaatuitdagingen: hittegolven, zware regenbuien, droogte en…
Na zeven jaar verbeteringen voor Klimaateffectatlas
Met steeds meer zware onweersbuien en hevige regenval treft het dat na zeven jaar de Klimaateffectatlas op een…
WKR: 'Maak vaart met klimaatvisie'
Een toekomstvisie op een klimaatneutraal en klimaatbestendig Nederland geeft de samenleving persepctief en…
'Maak zelf fietsen naar school weer de norm'
Steeds minder kinderen gaan actief naar school. De Beweegalliantie en partners roepen daarom gemeenten en…
Droogteblog: blijf op de hoogte
De hitte slaat weer toe in Nederland en dus is er ook sprake van extreme droogte. Maar waar, hoe en wanneer? En…
Breda zet groene standaard als national park city
Breda heeft op 20 mei 2025 als eerste stad in Nederland én de Europese Unie de titel National Park City…
Reactie toevoegen