Op basis van data, modellen en resultaten uit het verleden kunnen we een hoop voorspellen. Maar hoe de toekomst er echt uit gaat zien, dat weten we niet. Wel kunnen we op basis van ontwikkelingen een beeld schetsen. Iets wat Stichting Toekomstbeeld der Techniek al sinds 1968 doet.
Smart city: te veel voor de city, te weinig voor de mens?
STT maakt lange termijn toekomstverkenningen waarin wordt onderzocht hoe technologische ontwikkelingen en maatschappelijke behoeften interacteren. STT doet geen voorspellingen maar beschrijft alternatieve toekomstbeelden.
Directeur Patrick van der Duin geeft op het Verbindingsfestival over de Slimme Stad een keynote, waarin hij zijn licht op het thema laat schijnen. Technologie en de mens kunnen niet meer los van elkaar worden gezien, stelt hij. “Momenteel heeft de mens een grote invloed op de aarde, maar we leven in een technologisch tijdperk. We onderschatten hoe ingrijpend de invloed van technologie op ons leven is.” Van een antropoceen naar een een technoloceen tijdperk dus. “Bij antropoceen kun je denken aan de mens die de aarde naar de kloten heeft geholpen, maar het ook weer zelf kan repareren.” Het technolocene tijdperk illustreert hij aan de hand van de coronacrisis. “Bij het oplossen van die crisis blijkt dat het vaccin belangrijker is dan het gedrag van mensen.”
Van der Duin benadrukt dat hij het technolocene tijdperk niet per se beter vindt dan het antropocene. “Je ziet het aan de smart city. In mijn ogen is het smart soms iets te veel voor de city en te weinig voor de mens. Technologie heeft ons onmiskenbaar veel gebracht, maar niet alleen goede dingen. We zijn afhankelijk van technologie geworden. Wat zou er gebeuren als het internet uitvalt bijvoorbeeld? De atoombom is ook voortgekomen uit technologie.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Duurzaamheid dichterbij dankzij AI
11 mrt om 14:25 uurDe digitale transitie en de duurzaamheidstransitie vinden tegelijkertijd plaats. Deze zogenoemde ‘twin…
‘Bij groen in de stad is één plus één zeven’
29 feb om 09:35 uurMeer groen in de buitenruimte, het lijkt een inkoppertje in een tijd waarin we steeds regelmatiger kampen met…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
21 aug 2023Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
DMI ecosysteem: slimmer en efficiënter werken aan urgente opgaven
4 aug 2023Er is in Nederland heel veel kennis en data beschikbaar die ons kan helpen bij de verschillende opgaven in de…
Autonoom vervoer krijgt vorm in Rotterdam
14 jun 2023Aan de oevers van de Maas, op een industrieterrein precies tussen Rotterdam en Schiedam, trekt een oudere…
Met Artificial Intelligence kan veel meer dan parkeerbeheer
22 mei 2023Artificial Intelligence (AI) is allang geen ver-van-ons-bed-show…
En wanneer gaan we nu eens echt (digitaal) samenwerken?
11 apr 2023Data is het nieuwe goud, we moeten naar datagedreven werken, IoT, digital twinning, Industrie 4.0, ChatGPT, de…
Reactie toevoegen