Bijna 2 miljoen mensen hebben last van ernstige geluidshinder door verkeer

Foto: Shutterstock
Dat is een toename ten opzichte van 2019, toen wegverkeer ook de belangrijkste bron van geluidshinder was, toen onder 10,4 procent van de Nederlanders.
Als je wegverkeer uitsplitst, blijkt dat (cross)motor(fietsen), brommers en scooters relatief de meeste hinder veroorzaken. Dit blijkt uit het jaarlijkse Onderzoek Beleving Woonomgeving , uitgevoerd door het RIVM in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De oorzaak van de toename ten opzichte van 2019 is niet onderzocht, maar aannemelijk is dat mensen door de coronamaatregelen meer thuis waren.
Minder last van snelwegen, treinen en vliegtuigen
In 2020 ervaarden mensen ook meer ernstige geluidshinder door ‘buren’ (10% versus 8,8% in 2019) en ‘bouw- en sloopwerkzaamheden’ (7,8% versus 5,7% in 2019). Op vragen over slaapverstoring gaven mensen aan dat buren hiervan de belangrijkste oorzaak waren: 7% van de Nederlanders zegt door buren ‘ernstig’ verstoord te zijn in de slaap (in 2019: 5%). Van andere geluidsbronnen, zoals snelwegen, vlieg- en railverkeer, was in 2020 juist minder hinder.
Meer zorgen over wonen in drukke straat
Net als in 2019 zijn Nederlanders in de buurt van risicovolle bedrijven/industrie het meest bezorgd over hun veiligheid blijkt uit ons onderzoek. 12,6% maakt zich zorgen (in 2019: 12,5%). Voor de meeste andere activiteiten in hun buurt maken mensen zich net zoveel zorgen als in 2019. Uitzondering is het ‘wonen in een drukke straat’: 10,6% is bezorgd over de eigen veiligheid (in 2019: 8,5%). De bezorgdheid over hoogspanningslijnen en antennes voor mobiele telefonie daalde in 2020 ten opzichte van 2019.
Gezondheid: meeste ernstige zorgen over luchtkwaliteit rond huis
Net als in 2019 maakten Nederlanders zich vooral zorgen over de gezondheidsgevolgen van de luchtkwaliteit rond hun huis: 12,6% (in 2019: 12,8%). Ook over de gezondheidseffecten van het ‘geluid rond het huis’ maken meer mensen zich ernstig zorgen: 10,2% (in 2019: 8,2%).
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
De openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
RVS: Ongezonde planeet zorgt voor ongezonde samenleving
Een ongezonde planeet is niet alleen een ecologisch probleem, maar ook een urgente kwestie voor onze…
Kunnen wonen, werken en natuur naadloos samengaan?
Het Expertpanel van het platform Stedebouw & Architectuur kreeg onlangs een Stelling over…
Bezuinigingen op Nationale Parken gaan niet door
Er gaat een streep door de voorgenomen bezuinigingen op de Nationale Parken, zo besloot de Tweede Kamer onlangs…
400 miljoen voor leefbaarheid in 20 stedelijke gebieden
Vanaf 7 juli 2025 kunnen gemeenten in twintig kwetsbare stedelijke gebieden subsidie aanvragen om de…
Beweging Blue Zone groeit: Hoe worden we samen gezond oud?
Met tachtig deelnemers aan het pre-event en bijna 400 bezoekers op de festivaldag, overschrijdt het tweede Blue…
RIVM: Groene steden essentieel voor bescherming tegen hittegolven
Het Nationaal Hitteplan werpt zijn vruchten af. Sinds 2010 is de kans op sterfte door hitte verminderd. Dat is…
Reactie toevoegen