Bijna 2 miljoen mensen hebben last van ernstige geluidshinder door verkeer
Foto: Shutterstock
Dat is een toename ten opzichte van 2019, toen wegverkeer ook de belangrijkste bron van geluidshinder was, toen onder 10,4 procent van de Nederlanders.
Als je wegverkeer uitsplitst, blijkt dat (cross)motor(fietsen), brommers en scooters relatief de meeste hinder veroorzaken. Dit blijkt uit het jaarlijkse Onderzoek Beleving Woonomgeving , uitgevoerd door het RIVM in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De oorzaak van de toename ten opzichte van 2019 is niet onderzocht, maar aannemelijk is dat mensen door de coronamaatregelen meer thuis waren.
Minder last van snelwegen, treinen en vliegtuigen
In 2020 ervaarden mensen ook meer ernstige geluidshinder door ‘buren’ (10% versus 8,8% in 2019) en ‘bouw- en sloopwerkzaamheden’ (7,8% versus 5,7% in 2019). Op vragen over slaapverstoring gaven mensen aan dat buren hiervan de belangrijkste oorzaak waren: 7% van de Nederlanders zegt door buren ‘ernstig’ verstoord te zijn in de slaap (in 2019: 5%). Van andere geluidsbronnen, zoals snelwegen, vlieg- en railverkeer, was in 2020 juist minder hinder.
Meer zorgen over wonen in drukke straat
Net als in 2019 zijn Nederlanders in de buurt van risicovolle bedrijven/industrie het meest bezorgd over hun veiligheid blijkt uit ons onderzoek. 12,6% maakt zich zorgen (in 2019: 12,5%). Voor de meeste andere activiteiten in hun buurt maken mensen zich net zoveel zorgen als in 2019. Uitzondering is het ‘wonen in een drukke straat’: 10,6% is bezorgd over de eigen veiligheid (in 2019: 8,5%). De bezorgdheid over hoogspanningslijnen en antennes voor mobiele telefonie daalde in 2020 ten opzichte van 2019.
Gezondheid: meeste ernstige zorgen over luchtkwaliteit rond huis
Net als in 2019 maakten Nederlanders zich vooral zorgen over de gezondheidsgevolgen van de luchtkwaliteit rond hun huis: 12,6% (in 2019: 12,8%). Ook over de gezondheidseffecten van het ‘geluid rond het huis’ maken meer mensen zich ernstig zorgen: 10,2% (in 2019: 8,2%).
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Floor Milikowski: 'Een buurt is meer dan een verzameling woningen'.
Tijdens het symposium Gezonde Buurten op 6 november in Apeldoorn is geograaf en schrijver Floor Milikowski een…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij gezondere gebiedsinrichting
De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
Bomen voor een leefbare omgeving
In zijn boek De stad is (g)een bos legt auteur Wim Peeters uit waarom bomen in een stad zo belangrijk zijn.
Hoe loopt vergroening in de pas met verstedelijking?
De vergroeningsopgave realiseren in combinatie met de woningbouwopgave. Dat is de centrale boodschap van het…
Ontwerp Nota Ruimte: veel aandacht voor gezondheid
De rijksoverheid heeft de Ontwerp-Nota Ruimte gepubliceerd, de langetermijnvisie voor de inrichting van…
Samenwerking in de wijk verlaagt zorgkosten
In buurten waar verschillende partijen samenwerken om sportdeelname te stimuleren, dalen de zorgkosten…
Nieuwe tool RIVM en TNO geeft inzicht in hoe gezond leefomgeving is
Het RIVM maakte met TNO een instrument om meer inzicht te krijgen in hoe gezond de leefomgeving is. De tool is…
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Reactie toevoegen