Investeringen in infrastructuur lijken vooral positief, maar niet alle bevolkingsgroepen profiteren evenveel van grote infrastructurele investeringen. Dat kan ongelijkheid in de hand werken, stelt prof. dr. Frank van Oort, hoogleraar Stedelijke en Regionale Economie aan de Erasmus School of Economics van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in zijn perspectiefbijdrage ‘Meervoudige waardecreatie en brede welvaart bij infrastructuurprojecten in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag’ in het kwartaalblad Real Estate Research Quarterly van de Vereniging van Onroerendgoedonderzoekers Nederland (VOGON).
Investeringen in infrastructuur kunnen ongelijkheid vergroten

Foto: Shutterstock
Terwijl investeringen in openbaar vervoer economische, ecologische en sociale voordelen opleveren, blijven de baten ongelijk verdeeld. Vooral woningbezitters en vastgoedinvesteerders zien hun eigendommen fors in waarde stijgen, terwijl kwetsbare groepen door stijgende prijzen verdrongen kunnen worden. Tegelijkertijd ontbreken effectieve instrumenten om deze meerwaarde eerlijker te verdelen, zoals baatbelasting of gebiedsinvesteringszones.
Geen duidelijke herverdelingsmechanismen
Van Oort wijst erop dat woningprijzen in de buurt van grote openbaarvervoerprojecten – zoals de spoorwegtunnel in Delft en de E-lijn tussen Rotterdam en Den Haag – met 20% tot 50% van de investeringskosten stijgen. Dit bevestigt het principe dat publieke investeringen private meerwaarde creëren, maar zonder duidelijke herverdelingsmechanismen kunnen deze projecten bestaande ongelijkheden juist versterken.
Samenhangend beleid ontbreekt
Volgens Van Oort ontbreekt er samenhangend beleid om deze ongelijkheid te voorkomen. Overheden moeten strategischer nadenken over hoe ze infrastructuurprojecten financieren en wie er uiteindelijk van profiteert. Zonder aanvullende maatregelen, zoals een herziening van de onroerendzaakbelasting of andere financieringsmodellen, dreigen de kosten van deze projecten bij de belastingbetaler te belanden, terwijl de opbrengsten vooral naar huizenbezitters en investeerders gaan. Dit vraagt om een nieuwe benadering die brede welvaart centraal stelt.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De Kracht van Bouwteams
In veel bouw- en infraprojecten levert het werken in bouwteams ontegenzeggelijk voordelen op, voor…
Ondergrond als onmisbaar én onderbelicht fundament
Ondergrondse infrastructuur – denk aan elektriciteitskabels, gas- en waterleidingen, en glasvezel – wordt vaak…
Vergroening gaat zorgen voor aantrekkelijk en leefbaar Flight Forum Eindhoven
Flight Forum is een businesspark gelegen naast Eindhoven Airport. De ontwikkeling van het gebied begon zo’n 25…
Integrale samenwerking verrijkt de stad
Het zijn niet alleen maar architecten en stedenbouwkundigen die tegenwoordig bepalen hoe steden eruitzien. Maak…
Handboek Stedelijke Gebiedstransformatie
Een handboek met geleerde lessen uit acht jaar stedelijke transformatie.
Ontdek gezonde leefomgeving met nieuwe maatstaf
Donderdag vindt tijdens het tweede Blue Zone Festival de lancering plaats van de Blue Zone Festival Score.…
Zorgvuldige inpassing in uniek beschermd landschap
Ga mee op excursie naar Droogmakerij de Beemster en ontdek hoe je in dit UNESCO Werelderfgoedgebied honderden…
Placemaking zet een gebied op de kaart
Job Keja (Skonk.) wordt door projectontwikkelaars en architecten gevraagd om openbare ruimtes aantrekkelijker,…