De 15-minutenstad: hoe dan?

Ook in Nederland heeft het idee post gevat in de hoofden van politici én pleitbezorgers van de fiets en lopen. Logisch ook. Een 15-minutenstad roept niet alleen beelden op van blije fietsende forensen, rustige snelwegen en wandelende gezinnen. Het gaat gepaard met beelden van groene steden met brede stoepen en gezellige ontmoetingsplekken. Leven in een lagere versnelling, misschien wel. Bovendien zullen we sowieso aanpassingen moeten doen in onze fysieke leefomgeving, als we invulling willen geven aan de energietransitie, de bestrijding van de stikstof- en klimaatcrisis en de woningbouwopgave.
In Biind Magazine van mei lees je twee artikelen over hoe we tot die 15-minutenstad kunnen komen. Twee visies, elk met een ander zwaartepunt. Waar beide partijen het over eens zijn is dat het concept alleen kans van slagen heeft met een integrale aanpak. (klik op de afbeelding om het artikel te lezen)
De voetganger: van stiefkindje naar prioriteit in de 15-minutenstad
Ontwerpprincipes voor een 15-minutenstad
Meer artikelen met dit thema
Heb jij het beste loopinitiatief van Nederland?
4 aug om 08:00 uurSinds 2020 wordt de LoopAward jaarlijks uitgereikt voor de beste loopinitiatieven in Nederland. Winnaars van de…
Kinderen lopend of op de fiets naar school? Zo krijg je dat voor elkaar.
29 jul om 10:04 uurMRA Platform publiceert nieuwe leidraad Gebiedsontwikkeling en Smart Mobility
25 jul om 11:06 uurPodcast Something Spatial - Efficiënt samenwerken met opdrachtgevers in de buitenruimte
19 jul om 09:18 uurNationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid
11 jul om 15:34 uurSafe bij de Bel in Bunschoten
4 jul om 10:19 uurFlexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig
1 jul om 08:00 uurRuimte voor de voetganger: ontwerpen voor de gebruiker, niet als restruimte
29 jun om 08:00 uurIn de afgelopen jaren steeg de afstand die mensen lopend afleggen, vooral de coronapandemie heeft een groot…
Reactie toevoegen