Van parkeergarage naar multifunctionele hub

dinsdag 6 juni 2023

In de ambitie om de fysieke leefomgeving steeds autoluwer te maken, verandert ook de rol van de parkeergarage. Van een gebouw waarin zo efficiënt mogelijk zo veel mogelijk auto’s worden geparkeerd naar een mobiliteitshub met meerdere functies.

In de twintig jaar dat Continental Car Parks bestaat is de vraag van opdrachtgevers verschoven, weet Noortje de Boer. Ze werkt als commercieel projectmanager bij het bedrijf uit Twello en heeft in die rol veelal te maken met opdrachtgevers. “Continental Car Parks realiseert bovengrondse parkeergarages, tot nu toe vooral voor- opdrachtgevers als onderwijs- en zorginstellingen. De laatste paar jaar merken we er steeds meer vraag is naar mobiliteitshubs.” Daarmee veranderen ook de opdrachtgevers. Steeds vaker krijgt De Boer te maken met gemeenten of met projectontwikkelaars die de expertise van Continental Car Parks inzetten bij een onderdeel van de gebiedsontwikkeling. Continental Car Parks fungeert dan als nevenaannemer.

Breder mobiliteitsvraagstuk

“We merken dat men op zoek is naar andere oplossingen. Ondergronds bouwen blijkt niet zo duurzaam als gedacht. Dus wordt gekeken naar bovengrondse parkeerdekken, mét extra functies. Dat levert stedenbouwkundig heel andere opgaven op. Bij parkeergarages is de focus echt gericht op de auto en hoe je er zo veel mogelijk efficiënt kunt parkeren. Bij hubs heb je te maken met een breder mobiliteitsvraagstuk. Het aantal auto’s zal iets afnemen, het aantal bewegingen echter niet.”

Het bouwen van een mobiliteitshub vraagt om andere bouwkundige oplossingen dan een parkeergarage, weet De Boer. “Het betekent onder meer dat de hoogte van de begane grond omhoog gaat om ruimte te maken voor andere functies, zoals winkels. Bovendien kiezen we ervoor om flexibel te bouwen, zodat we kunnen inspelen op veranderende wensen en eisen in de toekomst. Dat doen we door te werken met een modulair bouwsysteem, dat demontabel en herbruikbaar is. Zowel in de hoogte als in de breedte kunnen we daardoor parkeerdekken aanpassen, hoewel dat wel altijd afhankelijk is van de locatie.”

Groene daken en sportvelden

Hoewel elke locatie en elke opdrachtgever specifieke wensen heeft, werkt Continental Car Parks met een modulaire basisgarage. “Elke architect kan vervolgens esthetische waarde toevoegen. Te denken valt aan een groen dak, een sportveld op het dak, zonnepanelen, er zijn heel veel functies mogelijk”, weet De Boer. Uiteraard hangt dat af van wie de garage gaan gebruiken. “Daar kijken we met de ontwikkelaar naar. In het geval van woningbouw proberen we al in een vroeg stadium mee te denken over bijvoorbeeld de ontsluiting en de routing, maar ook over ruimtereservering voor deelmobiliteit en energieconcepten.”

Zo’n flexibele mobiliteitshub kan een belangrijke bijdrage leveren aan de bereikbare stad, denkt De Boer. “Zoals gezegd zal het aantal vervoersbewegingen niet afnemen. En bij die reis gaat het niet zozeer om de auto, maar wel om snel en comfortabel van A naar B komen. Als je het aantal auto’s in de stad wil verminderen, zul je het vervoer anders moeten organiseren." 

Rol van de overheid

Inmiddels heeft Continental Car Parks op een aantal plekken in Nederland mobiliteitshubs gerealiseerd. “We zitten in een overgangsfase, waarin we gaan zien wat wel werkt en wat niet. Ik denk ook niet dat je overal maar hubs neer moet zetten, maar dat je goed moet kijken welke plekken belangrijk zijn. Bovendien is het wat mij betreft deels een taak van de overheid om een rol te spelen in de mobiliteitstransitie. We merken dat het nu nog makkelijker gaat in de Randstad om mensen andere manieren van vervoer te laten kiezen, maar ook in plaatsen als Ede of Groningen worden nu stappen gezet.”

Dan nog die naam. Want de term mobiliteitshub is breed inzetbaar, van kleine parkeerplek voor deelmobiliteit tot grote locaties met een OV-knooppunt. “We willen eigenlijk nog een andere naam”, zegt De Boer dan ook. “Bij wijze van spreken heet een laadstation ook al een hub. Het gaat ons erom dat de naam juist wordt geïnterpreteerd. Voor ons betekent het dat we een naam willen voor een parkeergarage met verschillende functies."
 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving

13 mrt om 10:57 uur

Samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het…

Lees verder
flash_onNieuws

Overijssel wil bereikbaarheid verbeteren met ontwikkeling regionale hubs

30 jan om 09:18 uur

Overijssel gaat met de NS regionale hubs ontwikkelen die verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen aan…

Lees verder
descriptionArtikel

Manifest voor bereikbaarheid

17 jan om 14:17 uur

De bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen staat onder druk. Ze komen verder weg te liggen en het aanbod…

Lees verder
descriptionArtikel

Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit

15 jan om 14:37 uur

Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…

Lees verder
person_outlineBlog

Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing

24 aug 2023

Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…

Lees verder
deelmobiliteit
descriptionArtikel

Overlast deelmobiliteit Scheveningen aangepakt met breed gedragen plan

14 jul 2023

Je ziet ze op steeds meer plekken: deelfietsen, deelbakfietsen en elektrische deelscooters. Je huurt ze via een…

Lees verder
descriptionArtikel

Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan

13 jul 2023

Een inclusieve samenleving is iets wat met name in het sociaal domein een thema is. Terwijl een toegankelijke…

Lees verder
descriptionArtikel

Digitale tools voor bereikbare en leefbare stad

11 jul 2023

Het beleid van wegbeheerders komt direct tot uiting in de toepassingen van verkeerslichten. Met deze en andere…

Lees verder