Parkeernormen: duurzame sturingsmogelijkheden

Foto: Shutterstock

De provincie Noord-Holland gaat gemeenten adviseren en stimuleren om parkeernormen bij nieuwbouw te verlagen om zo duurzaam ruimtegebruik te bevorderen en de haalbaarheid en betaalbaarheid van gebiedsontwikkelingen te vergroten.

De provincie heeft laten onderzoeken hoe zij gemeenten het beste kan ondersteunen bij het toepassen van lagere parkeernormen. Onderzoekers van Berenschot en Antea Group hebben gesproken met diverse gemeenten, ontwikkelaars, de provincie Zuid-Holland en andere belanghebbenden over het effect van lagere parkeernormen en de potentiële rol voor de provincie Noord-Holland.

Maximale parkeernormen?

Een van de vragen was of de provincie zou moeten sturen door het opleggen van maximale parkeernormen. Op dit punt is het - breed gedragen - advies om te kiezen voor flexibiliteit en maatwerk, passend bij de specifieke omstandigheden in een gebied. Het opleggen van maximale parkeernormen door de provincie zou het doel voorbij schieten.

De onderzoekers schrijven in hun rapport dat er behoefte is aan een gebiedsgerichte en toekomstbestendige aanpak, die recht doet aan de opgaven, de behoefte van de Noord-Hollandse inwoners en de bestuurlijke verhoudingen.

Zij concluderen dat een sterkere provinciale rol wenselijk is, gezien de beleidsambities in de woningbouw en in de mobiliteitstransitie. Daarbij merken zij op dat een meer sturende rol op parkeernormen niet los kan worden gezien van de inzet van flankerend provinciaal beleid, zoals het investeren in openbaar vervoer en doorfietsroutes. Dat geeft inwoners meer alternatieven voor de auto.

Niet normeren

Naar aanleiding van het onderzoek kiest de provincie ervoor om haar adviserende en stimulerende rol uit te breiden, in plaats van te normeren. Ze heeft hierover een brief gestuurd aan alle colleges van B&W in Noord-Holland. In de brief doet de provincie een oproep aan gemeenten om hun parkeerbeleid te baseren op de meest recente richtlijnen van het CROW, in combinatie met aanscherping op basis van locatie-specifieke data over autobezit.
Daarnaast laat zij weten dat de provincie aan de slag gaat met de volgende acties:

  • Monitoren van de gemeentelijke parkeernormennota’s in relatie tot de CROW parkeer-kencijfers (2024);
  • Nadrukkelijker aandacht vragen voor parkeernormen in de gesprekken die worden gevoerd in relatie tot gebieds- en mobiliteitsontwikkelingen, en bij eventuele subsidies;
  • Waar nodig adviseren bij het opstellen van concept parkeernormennota’s.

Concrete tips

Om de gemeenten direct te kunnen helpen heeft de provincie een compacte handreiking opgesteld met concrete tips om locatie-specifiek maatwerk mogelijk te maken.

Het KAN platform, bron van dit bericht, vindt maatwerk bij parkeernormen een belangrijke stap op locatieniveau. Klimaatadaptief en natuurinclusief ontwikkelen en bouwen in stedelijk gebied is immers vaak een puzzel op de vierkante meter.

Download nu: Provinciale sturingsmogelijkheden parkeernormen (Berenschot en Antea Group)

 

Bron: KAN bouwen / Stedebouw & Architectuur

 

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

'Maak zelf fietsen naar school weer de norm'

Steeds minder kinderen gaan actief naar school. De Beweegalliantie en partners roepen daarom gemeenten en…

Lees verder
descriptionArtikel

Curb management in Göteborg: hoe technologie bezorgers de weg wijst

In de smalle winkelstraatjes van Göteborg is het voor bezorgers soms lastig een geschikt plekje te vinden voor…

Lees verder
descriptionArtikel

Nedersaksenlijn: Meer dan een spoorlijn

De spoorkaart van Nederland laat zien dat we over een vrij goede dekking beschikken. Bijna overal in het land…

Lees verder
person_outlineBlog

Gezamenlijke aanpak levert het beste resultaat

Als adviseur wil je meerwaarde bieden aan je opdrachtgever(s). We werken aan een leefbare en goed…

Lees verder
person_outlineBlog

SUMP: rompslomp of verrijking van Nederlandse mobiliteitsvisies?

Mobiliteit dient bij te dragen aan een duurzame, veilige en toegankelijke samenleving. Nu en in de toekomst.…

Lees verder
descriptionArtikel

Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving

Samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het…

Lees verder
flash_onNieuws

Overijssel wil bereikbaarheid verbeteren met ontwikkeling regionale hubs

Overijssel gaat met de NS regionale hubs ontwikkelen die verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen aan…

Lees verder
descriptionArtikel

Manifest voor bereikbaarheid

De bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen staat onder druk. Ze komen verder weg te liggen en het aanbod…

Lees verder