Bijdrage gebiedsontwikkelingen aan een duurzame stedelijke ontwikkeling op de lange termijn

(Foto: Shutterstock)

Marktpartijen en gemeenten zijn en momenteel hard mee bezig plannen te ontwikkelen voor het dichten van de spoorknooppunten. Door het streven van de overheid naar een hogere kwaliteit van de leefomeving en leefbaarheid in een regio , worden veel van deze ontwikkelingen ondersteund door overheidsgelden. In deze studie wordt het effect van de gebiedsontwikkelingen op de duurzame stedelijke ontwikkeling op lange termijn verkent. 

Van planevaluatie naar planverkenning

De doelstelling van de studie is het benoemen van kansen en knelpunten voor het realiseren van publieke meerwaarde in knooppuntontwikkeling. Het PBL gebruikt daarvoor de methodiek Planobjectivering. Deze methodiek is ontwikkeld om ‘zachte’ stedelijke waarden te herkennen en een plek te geven in de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA). In de studie is de methodiek Planobjectivering geschikt gemaakt voor toepassing in de voorbereidende fasen van planvorming rondom stations. De functie van de methodiek verschuift van een planevaluatie naar een planverkenning.

De 4 stappen

De methodiek is ingezet in ateliers waarin de eerste planschetsen voor drie knooppunten -Utrecht CS, Rotterdam Feijenoord XL en Steenwijk- zijn doorgelicht. Aan de ateliers namen zowel belanghebbenden als experts deel. Dit gebeurde in vier stappen. In de eerste stap werden de bestaande plannen door de deelnemers van de ateliers verbreed en aangevuld. In een tweede stap werden de mogelijke meekoppelende publieke doelen benoemd. In een derde stap werden de ruimtelijke elementen benoemd die voorwaardelijk zijn om de meekoppelende doelen te bereiken, waardoor publieke meerwaarde kan ontstaan. De vierde stap betrof het vastleggen van de resultaten.

Ruimtelijke randvoorwaarden planobjectivering

De drie ateliers wijzen uit dat knooppuntontwikkeling verschillende publieke meerwaarden kan genereren en dat bepaalde ruimtelijke aspecten daarvoor voorwaardelijk zijn. Denk aan het verbinden van routes of groene ruimtes, de aanwezigheid van passende voorzieningen en openbare ruimte en -niet onbelangrijk- overmaat om ook veranderingen op de lange termijn te kunnen opvangen. Duidelijk is dat de wensen en eisen van bezoekers, passanten en bewoners verschillen en niet per definitie te verenigen zijn. Planvorming rondom knooppunten vraagt om invullingen die aansluiten bij de directe context en tegelijkertijd het stedelijk netwerk of de regio als geheel versterken. De publieke meerwaarde van een ingreep kan zodoende op verschillende ruimtelijke schaalniveaus geïdentificeerd worden.


Lees hier meer www.pbl.nl

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Bouwen aan Ontmoeten en Verbinden op het ZorgSaamWonen Congres 2025

Het ZorgSaamWonen Congres verbindt de wereld van architecten, bouwers, beheerders en ontwikkelaars met die van…

Lees verder
descriptionArtikel

Waardenmodel Arnhem verbindt beleid, uitvoering en vakinhoud

De ambitie om zo integraal mogelijk te werken, maar een organisatie die nog vrij sectoraal is ingericht. Tel…

Lees verder
descriptionArtikel

Groene metamorfose Parijs onder de loep

Parijs ondergaat in hoog tempo een groene transformatie. Deze opmerkelijke verandering was voor scape magazine…

Lees verder
descriptionArtikel

6 relevante voorwaarden voor complexe gebiedsontwikkelingen

In een nieuwe publicatie ontdek je een concrete en bewezen werkwijze voor een succesvolle samenwerking…

Lees verder
descriptionArtikel

Pleidooi voor feminiene kwaliteiten in gebiedsontwikkeling

Co Verdaas, hoogleraar Gebiedsontwikkeling (TU Delft) en Deltacommissaris, pleit voor meer feminiene…

Lees verder
descriptionArtikel

'Wijkje erbij' onderdeel oplossing woningnood in Nota Ruimte

Alkmaar, Apeldoorn, Hengelo/Enschede en Helmond zijn aangewezen als grootschalige woningbouwlocatie in de…

Lees verder
descriptionArtikel

Kunnen wonen, werken en natuur naadloos samengaan?

Het Expertpanel van het platform Stedebouw & Architectuur kreeg onlangs een Stelling over…

Lees verder
flash_onNieuws

'Maak zelf fietsen naar school weer de norm'

Steeds minder kinderen gaan actief naar school. De Beweegalliantie en partners roepen daarom gemeenten en…

Lees verder