Bereikbaarheidsarmoede leidt tot minder keuzevrijheid

dinsdag 23 mei 2023

Foto: Shutterstock

Niet alleen reistijd of reiskosten kunnen een barrière vormen om werk of andere voorzieningen te bereiken. Ook factoren als angst voor verkeersdrukte of niet kunnen fietsen spelen soms een rol. Dat blijkt uit het onderzoek 'Beperkt bereikbaar: een kwalitatieve studie naar bereikbaarheidsarmoede' van het KiM. 

Mensen die problemen ondervinden met bereikbaarheid, komen vaak toch op de plek van bestemming, zij het met meer moeite. Bovendien hebben ze minder keuze in activiteiten en bestemmingen en zijn ze kwetsbaar voor veranderingen. 

Het onderzoek van het KiM is het resultaat van interviews met mensen die aangeven Bereikbaarheidsproblemen te ervaren. Uit de interviews komen legio voorbeelden van problemen naar voren. Van mensen die niet goed weten hoe een OV-Chipkaart werkt tot mensen die niet goed kunnen fietsen of klachten hebben over de toegankelijkheid van bus- en tramhaltes. Het geeft aan dat bijvoorbeeld de aanwezigheid van een bus, tram of fiets niet altijd voldoende is om een bepaalde activiteit of voorziening te bereiken. Het vraagt ook iets van de gebruiker om deze vervoermiddelen te kunnen gebruiken. Of dat kan, ligt onder meer aan inkomen, vaardigheden zoals fietsen, gezondheid en bijvoorbeeld angst voor verkeersdrukte. 

Hoe groot is dat probleem?

Het hangt af van de manier hoe mensen met hun bereikbaarheidsproblemen omgaan in hoeverre die problemen leiden tot verminderde deelname aan de maatschappij. Mensen zijn vindingrijk, maar het kost tijd, geld en moeite om toch aan activiteiten meet te doen. Vaak schakelen ze hulp van anderen aan om hun bestemming te bereiken. Hierdoor lijken de gevolgen van bereikbaarheidsarmoede klein, maar toch ervaren deze mensen beperkingen in hun werk of minder sociale contacten.

Samenwerken om problemen op te lossen

Het ontbreken van concrete doelstellingen voor bereikbaarheid maakt de grens tussen acceptabele bereikbaarheidsproblemen en ongewenste bereikbaarheidsarmoede onduidelijk. Effectieve maatregelen treffen is dan ook lastig. Het KiM adviseert daarom dat beleidsmakers mobiliteit samen gaan werken met andere departementen en overheden, zoals zorg, onderwijs en wonen.

Webinar Onbenutte fietspotentie

Meestal wordt bij fietsbeleid en/of mobiliteitsbeleid de aandacht gevestigd op groepen die al kunnen fietsen en is er te weinig perspectief voor hen die nog niet fietsen. Bij het webinar Onbenutte fietspotentie leer je met deze uitdaging om te gaan. Kijk hier voor meer informatie over het webinar Onbenutte fietspotentie.

Digitaal magazine Bereikbare Stad

Op 15 juni publiceert Biind het digitale magazine over de Bereikbare Stad. Hoe houden we onze steden bereikbaar nu autoluw de norm lijkt te worden en tegelijkertijd steeds meer mensen in de stad gaan wonen? Ontvang het digitale magazine gratis door je hier in te schrijven.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Natuurlijk!Deelmobiliteit presenteert modelbepalingen voor reguleren deelvervoer in lokale wetgeving

13 mrt om 10:57 uur

Samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit heeft modelbepalingen gespresenteerd die kunnen helpen bij het…

Lees verder
flash_onNieuws

Overijssel wil bereikbaarheid verbeteren met ontwikkeling regionale hubs

30 jan om 09:18 uur

Overijssel gaat met de NS regionale hubs ontwikkelen die verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen aan…

Lees verder
descriptionArtikel

Manifest voor bereikbaarheid

17 jan om 14:17 uur

De bereikbaarheid van dagelijkse voorzieningen staat onder druk. Ze komen verder weg te liggen en het aanbod…

Lees verder
descriptionArtikel

Groeiambitie Hoorn zorgt voor uitdagingen op gebied van mobiliteit

15 jan om 14:37 uur

Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar…

Lees verder
person_outlineBlog

Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing

24 aug 2023

Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…

Lees verder
deelmobiliteit
descriptionArtikel

Overlast deelmobiliteit Scheveningen aangepakt met breed gedragen plan

14 jul 2023

Je ziet ze op steeds meer plekken: deelfietsen, deelbakfietsen en elektrische deelscooters. Je huurt ze via een…

Lees verder
descriptionArtikel

Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan

13 jul 2023

Een inclusieve samenleving is iets wat met name in het sociaal domein een thema is. Terwijl een toegankelijke…

Lees verder
descriptionArtikel

Digitale tools voor bereikbare en leefbare stad

11 jul 2023

Het beleid van wegbeheerders komt direct tot uiting in de toepassingen van verkeerslichten. Met deze en andere…

Lees verder