Peter Smulders van Biind Partner Kragten schrijft hoe je met adaptief wegbeheer een betere fysieke leefomgeving creëert.
Adaptief wegbeheer: Besparing door voortijdige keuzes in beleid
Traditioneel wegbeheer is gestoeld op statische technische normen die voor alle verhardingen hetzelfde zijn. In toenemende mate wordt het wegbeheer afgestemd op de gebruiksfuncties en de risico’s die daarmee samenhangen, maar naar ons idee gaat deze ontwikkeling nog te langzaam. In de vernieuwde Wegbeheersystematiek van het CROW (2019) is ruimte voor maatwerk en risicogestuurd onderhoud, een stap in de juiste richting. Echter, de verouderde wegbeheersystematiek (2011) vormt hierin nog de basis waardoor de traditionele benadering nog steeds een zware stempel drukt. Daarbij blijven veel beheerders de verouderde systematiek nog volledig toepassen. Zo gaat men voorbij aan de problematiek die ten grondslag ligt aan onderhoudsvraagstukken en worden er verkeerde keuzes gemaakt in de inzet van het budget.
Onder de noemer “Adaptief beheer” is Kragten al jaren bekend met beheer op maat, afgestemd op de daadwerkelijke behoeften en risico’s met effectieve inzet van het budget. Deze benadering is toepasbaar voor alle disciplines in de openbare ruimte, waaronder wegen. Adaptief beheer is allang niet meer nieuw maar erg urgent, zeker nu budgetten weer onder druk komen te staan.
Een beleidsplan moet in de wachtkamer van de gemeente kunnen liggen
Adaptief beheer begint al vóór het opstellen van beleid door de juiste vragen te stellen en bewoners en gebruikers hierin te betrekken. Wat speelt er in de gemeente, waar lopen weggebruikers tegenaan en welke normen en waarden zijn voor de gemeente belangrijk? Het beantwoorden van deze essentiële vragen geeft richting aan beleid dat aansluit op de daadwerkelijke behoefte en inspeelt op de daadwerkelijk problematiek. Juist op beleidsniveau kun je de knelpunten aanpakken. Een beleidsplan dat uitnodigt om te lezen en voor alle betrokken partijen te begrijpen is, vormt hierin een belangrijk instrument. Een wegenbeleidsplan moet geen intern document zijn maar een communicatiemiddel dat in de wachtkamer van een gemeente kan liggen tussen de folders.
Bij het opstellen van een wegenbeheerplan zijn de essentiële keuzes in onderhoud al gemaakt. Het beheerplan is slechts de technische vertaling van reeds vastgestelde beleidskeuzes naar de concrete maatregelen, met de CROW-systematiek als hulpmiddel. De wegwerkzaamheden buiten zijn rechtstreeks te herleiden naar de keuzes in het beleidsplan en daardoor in heldere taal te onderbouwen richting alle partijen, die zelf input hebben geleverd voor het beleid en zich hierin herkennen.
Een verharding die niet voldoet aan een technische norm is nog geen knelpunt
Met dit proces wordt inzichtelijk waar de echte knelpunten liggen. Een verharding die niet voldoet aan een technische norm is nog geen knelpunt. Een verkeerd ingerichte weg die niet aansluit op het gewenste gebruik met gevaarlijke situaties als gevolg is dat bijvoorbeeld wel, ongeacht de technische staat. Een verkeerde inrichting die sneller slijt of gevaar oplevert, kost een beheerder meer geld dan een weg die niet aan de technische norm voldoet maar wel zijn functie vervuld. Deze benadering zorgt ervoor dat er anders wordt geïnvesteerd, daar waar de urgentie het grootst is. In het afgelopen jaar hebben we adaptief wegbeheer in de gemeente Meerssen al succesvol toegepast. Maar er valt nog veel te winnen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Twee miljoen euro voor verbetering leefomgeving Groningse wijk Beijum
9 okt om 08:30 uurHet college van B&W van de gemeente Groningen wil de komende jaren 2 miljoen euro investeren in de…
Handboek Omgevingsgericht Lichtontwerp sluit aan bij moderne planontwikkeling
8 jul om 12:06 uurIn september wordt tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte in Utrecht ‘Omgevingsgericht Lichtontwerp; handboek voor…
Internationale Knoop XL: van ambitie naar concrete invulling mobiliteit
4 jun om 15:20 uurIn het noordelijke deel van het Eindhovense stationsgebied wordt de komende jaren maar liefst 55 hectare grond…
PBL adviseert Rijk en provincies: maak samen ruimtelijke keuzes
28 mei om 16:53 uurDoor het gebrek aan actie van Rijk en provincies is er een impasse in de sectoren wonen, natuur en landbouw.…
Het grijze gebied als 'innovation playground’ voor mobiliteit en gebiedsontwikkeling
13 mei om 14:02 uurWat je hier bracht, brengt je niet verder. Dat is de stellige overtuiging van de mensen van Future Mobility…
Almere zet verdichting in voor vergroening
8 apr om 16:41 uurIn de onlangs vastgestelde Ontwikkelvisie 2040 voor de kern van Almere is veel ruimte voor groen. De…
‘Niet meer van crisis naar crisis struikelen’
27 mrt om 16:33 uurDaan Zandbelt, stedenbouwkundige en partner bij bureau De Zwarte Hond, ziet dat we…
De projectontwikkelaar als De Grote Boze Wolf?
15 mrt om 08:25 uur“Anne-Mette is voor niets of niemand bang, zij houdt de projectontwikkelaars in de tang!”
Dit schreven…
Reactie toevoegen