Nederland is in Europa koploper op het gebied van smart mobility, zeggen experts. Maar wat betekent dit containerbegrip nou eigenlijk?
Wat betekent smart mobility?

Smart mobility gaat over het slim toepassen van informatie- en communicatietechnologieën en data om mobiliteitsopgaven op te lossen. De door data gedreven systemen kunnen zowel binnen als buiten het voertuig bevinden. Het slimmer organiseren van mobiliteit wordt mogelijk gemaakt door de gigantische hoeveelheid data. Volgens Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL, verdubbelt de hoeveelheid beschikbare data elk jaar. "Dat biedt ontzettend veel mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie."
Die data moet natuurlijk wel verwerkt worden. Het Nederlandse 4G-netwerk maakt dat vooralsnog mogelijk, en wanneer een 5G-netwerk in Nederland wordt uitgerold, is de digitale infrastructuur helemaal op de toekomst voorbereid. Op die manier kunnen systemen binnen en buiten de auto beter met elkaar kunnen communiceren. Hendrix: "We willen het liefst naar drie zero’s: nul emissie, verkeersongevallen en files. Mobiliteit is steeds meer een middel om van A naar B te komen, ongeacht het vervoersmiddel. Mobiliteit als een service, dus."
Verschillende systemen
De systemen binnen de auto, zogenaamde in-car systemen, heten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en met de ontwikkeling daarvan is Nederland al heel ver. Denk aan Adaptive Cruise Control, ingebouwde navigatieapparatuur, camera’s die de afstand tot de voorganger meten en de Lane Assistance."
Ook in de infrastructuur bevindt zich veel ‘slimme apparatuur’, die communiceert met de smartphone. Denk daarbij aan intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) die de afstand tussen voertuig en verkeerslicht meten en daarop de groentijd afstellen. Maar ook dynamische bewegwijzering, die realtime wordt geüpdatet en verkeerscentrales die bruggen en sluizen op afstand kunnen bedienen.
Toepassen in de praktijk
Deze intelligente transportsystemen (ITS) maken het voor wegbeheerders mogelijk om het verkeersmanagement beter te regelen. Nederland heeft veel van deze systemen de afgelopen jaren getest, maar in 2019 zullen ze in de praktijk toegepast gaan worden. Dat vertelt Marije de Vreeze, manager ITS van Connekt. Denk bijvoorbeeld aan de 7 landelijk opschaalbare regionale MaaS-pilots, waarin markt en overheden data delen zodat meer maatwerk voor reizigers en voor betere ketenreizen mogelijk wordt. De aanbestedingen daarvoor zijn begin 2019 gestart.
Actuele reisinformatie
Al deze communicatie maakt het natuurlijk overzichtelijker voor de wegbeheerder. Maar ook voor de weggebruiker zitten er veel voordelen aan vast. “Menselijk gedrag is vaak de veroorzaker van verkeersongevallen”, vertelde Hendrix van AutomotiveNL. In die zin maken de systemen het verkeer veel veiliger. Ook zorgt de continue voorziening van actuele reisinformatie voor minder verkeershinder. Via allerlei apps kan de weggebruiker zich laten informeren en voortdurend kiezen tussen het beste vervoersmiddel, de beste reistijd en de beste route op dat moment.
Mobility as a Service
De reiziger kan zijn reis daardoor ook van deur tot deur plannen, boeken en betalen inclusief de first and last mile, via één app. Op basis van persoonlijke voorkeuren en historische reisdata krijgt de consument persoonlijke reisadviezen, vertelt hoogleraar Deborah Nas. En zo wordt mobiliteit steeds meer servicemiddel, waarbij de hele keten wordt samengevoegd: Mobility as a Service.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Floor Milikowski: 'Een buurt is meer dan een verzameling woningen'.
Tijdens het symposium Gezonde Buurten op 6 november in Apeldoorn is geograaf en schrijver Floor Milikowski een…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij gezondere gebiedsinrichting
De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
Bomen voor een leefbare omgeving
In zijn boek De stad is (g)een bos legt auteur Wim Peeters uit waarom bomen in een stad zo belangrijk zijn.
Hoe loopt vergroening in de pas met verstedelijking?
De vergroeningsopgave realiseren in combinatie met de woningbouwopgave. Dat is de centrale boodschap van het…
Ontwerp Nota Ruimte: veel aandacht voor gezondheid
De rijksoverheid heeft de Ontwerp-Nota Ruimte gepubliceerd, de langetermijnvisie voor de inrichting van…
Samenwerking in de wijk verlaagt zorgkosten
In buurten waar verschillende partijen samenwerken om sportdeelname te stimuleren, dalen de zorgkosten…
Nieuwe tool RIVM en TNO geeft inzicht in hoe gezond leefomgeving is
Het RIVM maakte met TNO een instrument om meer inzicht te krijgen in hoe gezond de leefomgeving is. De tool is…
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Reactie toevoegen