Een gesprek met Hans Stevens, programmamanager van De Verkeersonderneming, over Mobility Lab, start-upprogramma op het gebied van mobiliteit.
Mobility Lab: al 5 jaar innoveren met startups
Mobility Lab is momenteel bezig aan haar vijfde editie, hoe is het programma veranderd ten opzichte van de start in 2017?
“In 2017 begon Mobility Lab als project van De Verkeersonderneming in Rotterdam met de begeleiding van 8 startups. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot hét startupprogramma van Zuid-Nederland waarbij we jaarlijks 25 startups selecteren met een goed idee op het gebied mobiliteit. Zij krijgen de kans om hun mobiliteitsconcept te bewijzen in de praktijk met een aansprekende eerste klant. In totaal deden maar liefst 89 startups mee aan ons programma. We zijn actief in regio Rotterdam, Noord-Brabant en Limburg. Samen met SmartwayZ.NL, Brainport Eindhoven en Provincie Limburg staan we aan de lat voor de startups. Ook de scope van Mobility Lab is veel breder geworden. We kijken meer naar mobiliteit in de breedste zin van het woord. Dit doen we door bijvoorbeeld ook meer startups te selecteren die zich inzetten voor sociale inclusie en duurzaamheid.”
Waarom is Mobility Lab nodig?
“Het wordt echt tijd dat we anders naar mobiliteit leren kijken. De tijd van ‘de wegen stromen vol, dus leggen we asfalt aan’ is voorbij’. We moeten slimmer zijn en met meer innovatieve oplossingen komen.
Dat kan door middel van slimme technologische uitvindingen, maar ook door weggebruikers beter te verspreiden over de dag. Als reizigers de laatste kilometers naar hun werk af kunnen leggen met deelstep van Citysteps of een e-scooter van Felyx (beiden alumni van Mobility Lab) kunnen zij de spits op de weg en in het ov mijden.”
“We hebben Mobility Lab opgezet voor diversiteit en innovatie. Én om mobiliteit hip en sexy te maken in plaats van technisch en zwaar.”
Hoe draagt Mobility Lab bij aan innovatie?
“We zagen ook dat er echt heel toffe startups waren met goede ideeën die de wereld van mobiliteit vooruit konden helpen (letterlijk en figuurlijk). Aan de andere kant zagen we organisaties en bedrijven met vraagstukken waar bestaande producten en diensten eigenlijk geen oplossing voor boden. We bedachten toen om daar iets voor te gaan organiseren, maar wilden ons vooral richten op de match tussen startups en launching customers. Daar is Mobility Lab in de basis ook op gericht. We helpen startups met het testen van hun innovatie in de praktijk én bedrijven en overheden om een oplossing te vinden voor hun mobiliteitsproblemen.”
Op welke resultaten ben je het meest trots?
“Inmiddels zijn we aanbeland bij de 5e editie en hebben we al 295 aanmeldingen gehad over alle edities heen. We hebben in totaal al 89 startups begeleid (met de startups van 2021 erbij). In de vier voorgaande edities leidde het programma tot ruim 17 miljoen euro aan funding en honderden banen. En niet geheel onbelangrijk: we hebben al 49 pilots weten te realiseren op straat. Daarnaast ben ik ook trots op onze startups, waarvan sommigen niet meer weg zijn te denken uit het straatbeeld, zoals Amber en Felyx. Ook vind ik het fantastisch dat zoveel verschillende launching customers bereid zijn om mee te doen, zoals de ANWB, de Efteling, Automotive Campus Helmond, KPN, Ahoy Rotterdam en vele anderen. Door startups te ondersteunen dragen we echt bij aan de bereikbaarheid van onze regio’s.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Floor Milikowski: 'Een buurt is meer dan een verzameling woningen'.
Tijdens het symposium Gezonde Buurten op 6 november in Apeldoorn is geograaf en schrijver Floor Milikowski een…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij gezondere gebiedsinrichting
De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
Bomen voor een leefbare omgeving
In zijn boek De stad is (g)een bos legt auteur Wim Peeters uit waarom bomen in een stad zo belangrijk zijn.
Hoe loopt vergroening in de pas met verstedelijking?
De vergroeningsopgave realiseren in combinatie met de woningbouwopgave. Dat is de centrale boodschap van het…
Ontwerp Nota Ruimte: veel aandacht voor gezondheid
De rijksoverheid heeft de Ontwerp-Nota Ruimte gepubliceerd, de langetermijnvisie voor de inrichting van…
Samenwerking in de wijk verlaagt zorgkosten
In buurten waar verschillende partijen samenwerken om sportdeelname te stimuleren, dalen de zorgkosten…
Nieuwe tool RIVM en TNO geeft inzicht in hoe gezond leefomgeving is
Het RIVM maakte met TNO een instrument om meer inzicht te krijgen in hoe gezond de leefomgeving is. De tool is…
Mensdenken als ontwerpfilosofie voor dorpen en steden
De moderne tijd - en met name de auto - heeft onze dorpen en steden radicaal veranderd. Is het tij nog te keren…
Reactie toevoegen