Kinderen lopend of op de fiets naar school? Zo krijg je dat voor elkaar.

Foto: Shutterstock
Het verhogen van het aandeel kinderen dat loopt en fietst naar school bestaat uit een combinatie van het creëren van een veilige en aantrekkelijke route naar en van school en actieve stimulering van lopen en fietsen naar school via campagnes en activiteiten. Het BVO-model (de combinatie van hardware, orgware en software) is hierbij een leidend principe.
Voor het op een veilige manier (zelfstandig) naar school lopen en fietsen, is een route (zoals een voetpad of vrijliggend fietspad) die zowel ouders als kinderen als veilig en prettig ervaren een voorwaarde. Zorgen voor goed onderhouden groen en weinig afval op straat is daarin bepalend. De veiligheid van de schoolomgeving is een basisvoorwaarde. Onderzoek van Dave Van Kann laat ook zien dat 40% van de ouders de schoolomgeving en de route naar school als onveilig beoordeelt. Als een route als te gevaarlijk wordt ervaren door kinderen of hun ouders, zullen kinderen minder snel op de fiets of lopend naar school komen. Voor het creëren van die veiligheid kun je bijvoorbeeld een kindlint of beweegroute door de wijk maken, waar de school en het sportpark onderdeel van zijn.
Lees hier het uitgebreide artikel op de website van Alles over Sport
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Open sportpark voor meer ruimte én maatschappelijke waarde
In de strijd om de vierkante meters staan sportparken onder druk. Door je sportpark open te stellen voor andere…
Van bewegen naar beleid: Mobiliteit in de gezonde leefomgeving
Mobiliteit speelt een sleutelrol in een leefbare en gezonde leefomgeving. Tijdens het Blue Zone Festival op 15…
De Rechtvaardige Straat: Hoe Zwolle de publieke ruimte herverdeelt
Van 7 tot en met 12 april vindt de Week van de Rechtvaardige Straat plaats. Dit initiatief daagt gemeenten uit…
Naar een beweegvriendelijke leefomgeving: verbind ruimtelijk en sociaal domein
Onze leefomgeving heeft grote invloed op onze gezondheid. Het realiseren van een beweegvriendelijke…
Structureel beleid nodig voor meer beweging in Nederland
Het belang van meer beweging in ons dagelijks leven wordt steeds duidelijker, maar de…
Subsidieoproep uitvoeren wijkscan bewegen en ontmoeten
Gemeenten kunnen vanaf vandaag t/m 16 oktober subsidie aanvragen voor het uitvoeren van een wijkscan gericht op…
MOVE24 kondigt tweede editie aan
Noteer donderdag 9 oktober 2025 in je agenda, want dan vindt de tweede editie van MOVE24 plaats: hét event voor…
RIVM: deel Nederlanders krijgt voldoende beweging, maar beweegt niet regelmatig genoeg
Volgens onderzoek van het RIVM voldeed in 2023 44% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder aan de…
Reactie toevoegen