Een speciale taskforce van Rijkwaterstaat en de bouwers brengt in kaart welke werkzaamheden direct kunnen worden opgepakt en welke maatregelen op iets langere termijn genomen kunnen worden.
Versnelling infraprojecten
Het is rustig op de weg, zoals hier bij knooppunt Hoevelaken. Dat zorgt ervoor dat werkzaamheden sneller kunnen worden uitgevoerd. Foto Shutterstock
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt samen met de bouwsector maatregelen om werk aan wegen, waterwegen, sluizen en kust ook nu draaiende te houden en waar mogelijk te versnellen. De minster heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over hoe de werkzaamheden met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM door kunnen gaan.
Sneller werken door minder verkeer
Rijkswaterstaat bekijkt in samenspraak met de aannemers en andere wegbeheerders welke extra werkzaamheden snel kunnen worden uitgevoerd. Het gaat bijvoorbeeld om het naar voren halen van de onderhoudswerkzaamheden aan de A1 richting Apeldoorn tussen knooppunt Hoevelaken en Barneveld. De werkzaamheden op de A12 aan het viaduct Stadsbosch kunnen dankzij een gehele afsluiting al in twee weekenden in plaats van drie worden afgerond. Op de A8 wordt het werk ter voorbereiding op het groot onderhoud in de zomer versneld opgepakt.
Bovenop impulspakket
Ook onderzoekt Rijkswaterstaat samen met de brancheorganisaties uit de bouw de mogelijkheden om werkzaamheden die voor latere jaren gepland stonden, naar voren te halen. Het gaat niet alleen om maatregelen die direct uitvoerbaar zijn, maar ook om maatregelen voor over een half jaar en voor 2021. De versnelling komt bovenop het eerdere impulspakket en de versnelling van beheer en onderhoud in 2020 en 2021. De minister heeft daarvoor dit jaar circa 100 miljoen euro extra uitgetrokken en volgend jaar 165 miljoen euro.
Bouwend Nederland blij met de aanpak
Maxime Verhagen, voorzitter Bouwend Nederland, is blij met deze aanpak. “Ik voel me bijzonder gesteund door de inspanningen van minister Van Nieuwenhuizen om het werk in de GWW-sector veilig doorgang te laten vinden. Een vitale bouw- en infrasector is van levensbelang voor de Nederlandse economie. Werk in de markt blijven zetten en daar waar mogelijk naar voren halen is de beste waarborg voor spoedig economisch herstel.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bescherming consumenten bij oneerlijke handelspraktijken
Het kabinet bekijkt of een wettelijke bedenktijd kan worden ingevoerd voor consumenten die grond kopen. Daarmee…
De toegevoegde waarde van groen op bedrijventerreinen
Meer groen is ook op bedrijventerreinen in veel opzichten een toegevoegde waarde. Die is echter wel eens lastig…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij gezondere gebiedsinrichting
De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
PBL: urgente opgaven vragen om duidelijke politieke keuzes
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) concludeert in recente publicaties dat Nederland voor meerdere grote…
Stand van de Stedenbouw: aanzet tot debat en reflectie
Ontdek ook een uniek overzicht van de huidige praktijk van de Nederlandse ruimtelijke ordening. In het boek…
Ontwerp Nota Ruimte: veel aandacht voor gezondheid
De rijksoverheid heeft de Ontwerp-Nota Ruimte gepubliceerd, de langetermijnvisie voor de inrichting van…
College Rijksbouwmeester en Rijksadviseurs presenteert nieuwe agenda: Gedeelde grond
Het College van Rijksadviseurs (CRa) presenteert een ambitieuze agenda voor 2025-2029 onder de titel “Gedeelde…
Waardenmodel Arnhem verbindt beleid, uitvoering en vakinhoud
De ambitie om zo integraal mogelijk te werken, maar een organisatie die nog vrij sectoraal is ingericht. Tel…
Reactie toevoegen