De nieuwe ontwerprichtlijn Designing Streets for Kids heeft als doel een nieuwe standaard neer te zetten voor stedelijke planning die de behoeften van kinderen als belangrijkste prioriteit heeft.
Nieuwe richtlijn voor stedelijke planning zet kind voorop
Designing Streets for Kids is volledig gericht op de behoeften van kinderen en hun ouders en biedt oplossingen en inspirerende ideeën om stadsstraten veiliger te maken voor iedereen. De richtlijn is onderdeel van het in de VS gevestigde Global Designing Cities Initiative (GDCI), een programma dat is opgezet door de National Association of City Transportation Officials (NACTO).
Onveiligheid en ongevallen
Janette Sadik-Khan, voorzitter van NACTO en GDCI: “Als je een straat ontwerpt die voor kinderen werkt, heb je een straat ontworpen die voor iedereen werkt. Designing Streets for Kids laat zien hoe steden met een ontwerp voorop kunnen lopen om de kwaliteit van leven voor mensen overal te verbeteren.”
Straten over de hele wereld zij meestal niet ontworpen met kinderen in gedachten. Dat heeft ertoe geleid dat straten in de huidige omstandigheden vaak niet veilig zijn voor kinderen. Jaarlijks komen ongeveer 1,3 miljoen mensen om bij verkeersongevallen. Bovendien is het de belangrijkste doodsoorzaak onder jongeren tussen 5 en 29 jaar.
Herontwerp
Designing Streets for Kids gebruikt diagrammen en ontwerpen om best practices, strategieën, programma's en beleid te illustreren en onder de aandacht te brengen. De richtlijn richt zich ook op herontwerpen van straten op belangrijke locaties zoals scholen en lokale buurten, maar ook op gebieden met veel verkeer, zoals winkelstraten en drukke kruispunten.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Bij groen in de stad is één plus één zeven’
29 feb om 09:35 uurMeer groen in de buitenruimte, het lijkt een inkoppertje in een tijd waarin we steeds regelmatiger kampen met…
Geef slechte bereikbaarheid ‘een stem’ en houdt niet altijd vast aan de one-size-fits-all-oplossing
24 aug 2023Wegen worden aangelegd om door iedereen gebruikt te kunnen worden. Dat klinkt ideaal en eerlijk, maar is dat in…
Hoe digitalisering vervoersarmoede kan vergroten
21 aug 2023Bepaalde doelgroepen ervaren digitalisering als een drempel. Met EU-financiering werd in de periode 2020 tot en…
Fysieke toegankelijkheid in ov steeds beter op orde
8 aug 2023Het openbaar vervoer in Nederland is lang niet altijd toegankelijk voor iedereen en het Bestuursakkoord…
‘Maatschappelijke impact toegankelijke stations onbetaalbaar’
28 jul 2023Bram ’t Mannetje was acht jaar lang programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail. In die rol was hij…
Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan
13 jul 2023Een inclusieve samenleving is iets wat met name in het sociaal domein een thema is. Terwijl een toegankelijke…
Open Oproep Ruimte voor rechtvaardigheid
16 jun 2023Nederland staat voor een grote verbouwing die enorme ruimtelijke gevolgen zal hebben. De ‘wederombouw’, die…
Bijdrage gebiedsontwikkelingen aan een duurzame stedelijke ontwikkeling op de lange termijn
25 apr 2023Marktpartijen en gemeenten zijn en momenteel hard mee bezig plannen te ontwikkelen voor het dichten van de…
Reactie toevoegen