Grote coalitie wil nationaal fietsplan én Europese miljoenen

Foto: Shutterstock
Daarnaast roepen de organisaties het Rijk op om miljoenen uit het Europees Herstelfonds te besteden aan fietsinfrastructuur.
“Om de klimaatdoelen te bereiken én nieuwe woningen bereikbaar te maken moeten wij teruggrijpen naar een oer-Hollandse oplossing; de fiets!”
Nederland staat voor een grote verstedelijkingsopgave. Zeker in de grote steden is er sprake van grootschalige woningtekorten, en de komende jaren zal er flink gebouwd moeten worden. “Om de klimaatdoelen te bereiken én nieuwe woningen bereikbaar te maken moeten wij teruggrijpen naar een oer-Hollandse oplossing; de fiets!” zegt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Ook voor het bereikbaar houden van de voorzieningen buiten de steden is de fiets onmisbaar”. Bovendien is fietsen erg gezond en draagt fietsen bij aan onze verkeersveiligheidsdoelstellingen.
Doorpakken
Het Rijk heeft eerder afspraken gemaakt met provincies en regionale partijen om een Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF) te ontwikkelen. De provincies en vervoerregio’s hebben hun huiswerk gedaan en hebben miljoenen gereserveerd maar wachten nu op het Rijk om door te kunnen pakken. De formatie heeft dit proces vertraagd waardoor er ook geen zicht is op geld voor de uitvoering van al de plannen. Om de fietsinfrastructuur van de toekomst aan te leggen, waar bijvoorbeeld veel barrières van rijksinfrastructuur te slechten zijn, is namelijk tot 2027 meer dan zeven miljard euro nodig.
Klimaatdoelen
Het Europees Herstelfonds, waarin 6 miljard omgaat, moet gedeeltelijk soelaas bieden: de ondertekenaars roepen het Rijk daarom op om de fiets een prominente plek te geven in het Europese miljardenfonds. “Een plek voor de fiets in het Europese herstelplan ligt voor de hand. Het nationale herstelplan moet namelijk voor minimaal 37 procent worden besteed aan klimaatdoelen. De fiets is hiervoor een logisch middel, terwijl het ook geschikt is om nieuwe woningbouw te ontsluiten en te voldoen aan de eisen vanuit Brussel.” aldus Gerard Slegers, dagelijks bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam.
België heeft deze boodschap alvast begrepen, door zeven procent van het herstelplan te reserveren voor fietsprojecten (411 miljoen euro). Het zou een goede zaak zijn als de Nederlandse regering ook een belangrijke positie voor de fiets inruimt in het nationale herstelplan. Wanneer mensen meer fietsen draagt dit bij aan de energietransitie, terwijl het ook een belangrijk middel kan zijn in de verstedelijkingsopgave. De fiets maakt Nederland groener en toekomstbestendiger – precies waar het Europees Herstelfonds voor bedoeld is.
Bekijk hier welke organisaties de brief van de Fietsersbond hebben ondertekend
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mensdenken als ontwerpfilosofie voor dorpen en steden
De moderne tijd - en met name de auto - heeft onze dorpen en steden radicaal veranderd. Is het tij nog te keren…
Amsterdamse inspiratie voor klimaatadaptief bouwen
Met de gids Inspiratie voor klimaatadaptief bouwen in 17 maatregelen publiceerde…
Groene metamorfose Parijs onder de loep
Parijs ondergaat in hoog tempo een groene transformatie. Deze opmerkelijke verandering was voor scape magazine…
Waarom sociale infrastructuur cruciaal is bij klimaatadaptatie
Nederland staat voor steeds grotere klimaatuitdagingen: hittegolven, zware regenbuien, droogte en…
Na zeven jaar verbeteringen voor Klimaateffectatlas
Met steeds meer zware onweersbuien en hevige regenval treft het dat na zeven jaar de Klimaateffectatlas op een…
WKR: 'Maak vaart met klimaatvisie'
Een toekomstvisie op een klimaatneutraal en klimaatbestendig Nederland geeft de samenleving persepctief en…
'Maak zelf fietsen naar school weer de norm'
Steeds minder kinderen gaan actief naar school. De Beweegalliantie en partners roepen daarom gemeenten en…
Droogteblog: blijf op de hoogte
De hitte slaat weer toe in Nederland en dus is er ook sprake van extreme droogte. Maar waar, hoe en wanneer? En…
Reactie toevoegen