Breda wil, net als Londen, National Park City worden. Het wil zich ontwikkelen tot een gezondere, groenere en natuurlijker stad. Maar of dat op dezelfde wijze als in Londen moet?
National Park City Breda

Enige tijd geleden was ik uitgenodigd om deel te nemen aan een paneldiscussie op de GROEN-dag van de Week van de Toekomst in de gemeente Breda. Een grote diversiteit aan mensen van maatschappelijk organisaties, bedrijfsleven en instellingen, beleidsmedewerkers en burgers was uitgenodigd om mee te discussiëren en input te leveren voor de stad Breda in – zeg maar – 2050. De keynote-lecture, die de aftrap voor de paneldiscussie gaf, was een vertegenwoordiger van de National Park City Foundation (NPCF) uit Londen. Ik had er tot dan nog nooit van gehoord.
Londen National Park City
Londen National Park City is een beweging die er met inwoners, bezoekers en partners voor wil zorgen dat mensen meer plezier beleven aan de stad, dat de stad groener, gezonder en meer natuurlijk wordt en dat Londens’ identiteit als National Park City wordt gepromoot. Het werd met veel aplomb in juli 2019 gestart en in talrijke media over de hele wereld werd er over bericht; als eerste stad had Londen deze status bereikt ! Ik besloot, eenmaal weer thuis, me eens te verdiepen in dit fenomeen. Rondkijkend op de website kwam ik een mengelmoes tegen van culturele, recreatieve en spirituele activiteiten, allerlei mogelijkheden om aan te haken als ranger, ambassadeur of jeugdlid en diverse pamfletten, beleidsdocumenten en projecten. Maar een visie over die groene parkstad kon ik niet ontdekken, het was city branding in optima forma had ik de indruk.
Start vanuit een stevige visie!
Het feit dat je als stad een PARK city wilt zijn, impliceert dat het groene karakter centraal staat. In de paneldiscussie in Breda gaf ik aan Breda niet zodanig te kennen dat ik kon beoordelen of het Natural Park City concept past bij de stad. Bij Londen vind ik die vraag minder lastig te beantwoorden; Londen is een weinig groene metropool. En vooralsnog geen Park City wat mij betreft. En de praktijk om ‘duizend bloemen te laten bloeien’ staat ook haaks op het pleidooi van Rik Riezebos (Brand Capital, EURIB) zo’n 10 jaar geleden in zijn bijdrage ‘City Branding, zin of onzin’ waarin hij aangaf dat merkenbeleid bij steden alleen kan werken bij een stevig, verhaal, een stevige organisatie die echt kan sturen. Breda wil zich op de kaart zetten met dit concept. Daar liggen kansen voor een prachtig groene Brabantse parel. Mijn advies: zet het concept National Park City Breda 2050 (durf over raadsperiodes heen te stappen!!) stevig neer en toets alle voorstellen, alle beleidsvisies, of het nu de openbare ruimte betreft, het sociaal domein of de lokale economie, aan die Park City visie. En de nieuwe Omgevingswet daagt gemeenten ook uit vanuit heel diverse domeinen, veel meer integraal naar de openbare ruimte te kijken. Breda Park City kan een goede basis zijn voor de te ontwikkelen Omgevingsvisie van de gemeente. Dan heb je een prachtig toetsingskader in handen voor de toekomst en kan Breda slagvaardig aan de slag om een mooie, groene stad te worden.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe tool RIVM en TNO geeft inzicht in hoe gezond leefomgeving is
Het RIVM maakte met TNO een instrument om meer inzicht te krijgen in hoe gezond de leefomgeving is. De tool is…
Nieuwe website voor vogelvriendelijke openbare ruimte
Met de lancering van Vogelrijkestad.nl krijgen gemeenten, ontwerpers en bewoners een nieuw hulpmiddel om steden…
Nieuw rapport: Basiskwaliteit Natuur in de bebouwde omgeving
Dit rapport richt zich op de condities die nodig zijn om Basiskwaliteit Natuur (BKN) in de bebouwde …
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Vijf groene leestips voor de zomer
In de afgelopen vijf jaar is binnen de nieuwbouwsector de bewustwording rondom natuur en klimaatadaptatie…
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
De openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
RVS: Ongezonde planeet zorgt voor ongezonde samenleving
Een ongezonde planeet is niet alleen een ecologisch probleem, maar ook een urgente kwestie voor onze…
Groen in de stad: een investering die zichzelf terugbetaalt
Stedelijk groen is geen luxe, maar noodzaak. Dat blijkt uit een recente kosten-batenanalyse van Rebel en…
Reactie toevoegen