De plannen van Koen Kennis zijn deels ingegeven door de coronacrisis: “Nu de winkels, cafés en restaurants heropenen en reizen opnieuw mogelijk wordt, onderzoeken we waar we een tandje bij kunnen steken om Antwerpen nog wandelvriendelijker te maken”, zegt schepen Kennis tegen Het Nieuwsblad. “We bekijken hierbij de volledige 16de-eeuwse binnenstad. Zowel bewoners en bezoekers gaan hier hun voordeel bij doen."
Middeleeuwse stad
De komende jaren worden in Antwerpen verschillende straten opnieuw aangelegd, waarvan 16 procent woonerf en 29 procent autovrij of -luw. In totaal moet 83 procent van alle straten in de binnenstad die status krijgen. Dat past bovendien beter bij het middeleeuwse karakter van Antwerpen, meent districtsburgemeester Paul Cordy. “Met de aanleg van woonerven geven we die voetganger prioriteit, maar houden we de straten ook toegankelijk voor de bewoner die zich met fiets of wagen moet verplaatsen.”
Bewonersparkeren
Een van de maatregelen die moet bijdragen aan het doel is het invoeren van bewonersparkeren. In een groot deel van de stad mag dan alleen nog maar geparkeerd worden door bewoners, bezoekrs van bewoners en vergunninghouders. Bezoekers van de stad worden via parkeerlussen naar parkeerterreinen en -garages geleid.
Reacties
Reacties
Reactie toevoegen