De gemeente Utrecht wil de luchtkwaliteit in de stad verder verbeteren. Hoewel die in de afgelopen jaren al gezonder is geworden, is dit nog niet voldoende om de gezondheid van inwoners optimaal te beschermen. Te veel fijnstof en stikstofdioxide in de lucht is schadelijk voor de gezondheid van mensen, de natuur en het milieu. Daarom gaat de gemeente verder dan de wettelijke Europese normen en streeft naar het halen van de strengere advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uit 2021.
Utrecht wil luchtkwaliteit in stad verder verbeteren
Stapsgewijs
Utrecht werkt stap voor stap toe naar een volledig uitstootvrije stad, waarbij de focus ligt op lokale vervuilende bronnen waar de meeste winst te behalen is. Daarnaast komt een groot deel van de verontreiniging van buiten de stad, daarom lobbyt de gemeente actief voor strengere maatregelen op regionaal, nationaal en Europees niveau.
“We leggen de lat hoger om de gezondheid van Utrechters te beschermen”, zegt wethouder Eva Oosters van Milieu en Emissieloos Vervoer. “Schone lucht is geen luxe, maar een noodzaak. Luchtvervuiling heeft een enorme impact, van longproblemen tot hart- en vaatziekten. Deze stappen zoals het houtstookverbod en de uitbreiding van de milieuzone, zijn ambitieus maar essentieel.”
Zero-emissiezones uitbreiden
Verkeer is de grootste bron van vervuiling in Utrecht. Daarom worden de milieuzone en de zero-emissiezone stapsgewijs verder uitgebreid. Vanaf 2027 worden dieselvoertuigen, zoals personenauto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen in heel Utrecht niet meer toegestaan als ze niet voldoen aan de gestelde normen. Vanaf 2030 breidt de gemeente de grenzen van de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s uit naar de hele stad. Ook worden vanaf dat jaar alleen nog uitstootvrije brom- en snorfietsen toegestaan.
Houtstook is een van de grootste veroorzakers van fijnstof en een van de weinige bronnen waar de afgelopen jaren geen daling van de uitstoot te zien is. Vanaf 2025 wil Utrecht daarom geen nieuwe rookkanalen meer toestaan in nieuwbouwwoningen en werkt de gemeente toe naar een volledig houtstookvrije stad in 2030.
Daarnaast gaat de gemeente strenger handhaven op bouwstofemissies en onderzoek doen naar eisen voor mobiele (bouw)werktuigen. Ook worden strengere eisen opgenomen in het inkoopbeleid van de gemeente en haar eigen wagenpark.
Gemeenteraad
De beleidsnota is aangeboden aan de gemeenteraad, die later een besluit erover zal nemen. Daarna worden de stappen om de luchtkwaliteit te verbeteren verder uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma.
bron: gemeente Utrecht
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Floor Milikowski: 'Een buurt is meer dan een verzameling woningen'.
Tijdens het symposium Gezonde Buurten op 6 november in Apeldoorn is geograaf en schrijver Floor Milikowski een…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij gezondere gebiedsinrichting
De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
Bomen voor een leefbare omgeving
In zijn boek De stad is (g)een bos legt auteur Wim Peeters uit waarom bomen in een stad zo belangrijk zijn.
Hoe loopt vergroening in de pas met verstedelijking?
De vergroeningsopgave realiseren in combinatie met de woningbouwopgave. Dat is de centrale boodschap van het…
Ontwerp Nota Ruimte: veel aandacht voor gezondheid
De rijksoverheid heeft de Ontwerp-Nota Ruimte gepubliceerd, de langetermijnvisie voor de inrichting van…
Samenwerking in de wijk verlaagt zorgkosten
In buurten waar verschillende partijen samenwerken om sportdeelname te stimuleren, dalen de zorgkosten…
Nieuwe tool RIVM en TNO geeft inzicht in hoe gezond leefomgeving is
Het RIVM maakte met TNO een instrument om meer inzicht te krijgen in hoe gezond de leefomgeving is. De tool is…
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…