De gemeente Utrecht wil de luchtkwaliteit in de stad verder verbeteren. Hoewel die in de afgelopen jaren al gezonder is geworden, is dit nog niet voldoende om de gezondheid van inwoners optimaal te beschermen. Te veel fijnstof en stikstofdioxide in de lucht is schadelijk voor de gezondheid van mensen, de natuur en het milieu. Daarom gaat de gemeente verder dan de wettelijke Europese normen en streeft naar het halen van de strengere advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uit 2021.
Utrecht wil luchtkwaliteit in stad verder verbeteren

Stapsgewijs
Utrecht werkt stap voor stap toe naar een volledig uitstootvrije stad, waarbij de focus ligt op lokale vervuilende bronnen waar de meeste winst te behalen is. Daarnaast komt een groot deel van de verontreiniging van buiten de stad, daarom lobbyt de gemeente actief voor strengere maatregelen op regionaal, nationaal en Europees niveau.
“We leggen de lat hoger om de gezondheid van Utrechters te beschermen”, zegt wethouder Eva Oosters van Milieu en Emissieloos Vervoer. “Schone lucht is geen luxe, maar een noodzaak. Luchtvervuiling heeft een enorme impact, van longproblemen tot hart- en vaatziekten. Deze stappen zoals het houtstookverbod en de uitbreiding van de milieuzone, zijn ambitieus maar essentieel.”
Zero-emissiezones uitbreiden
Verkeer is de grootste bron van vervuiling in Utrecht. Daarom worden de milieuzone en de zero-emissiezone stapsgewijs verder uitgebreid. Vanaf 2027 worden dieselvoertuigen, zoals personenauto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen in heel Utrecht niet meer toegestaan als ze niet voldoen aan de gestelde normen. Vanaf 2030 breidt de gemeente de grenzen van de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s uit naar de hele stad. Ook worden vanaf dat jaar alleen nog uitstootvrije brom- en snorfietsen toegestaan.
Houtstook is een van de grootste veroorzakers van fijnstof en een van de weinige bronnen waar de afgelopen jaren geen daling van de uitstoot te zien is. Vanaf 2025 wil Utrecht daarom geen nieuwe rookkanalen meer toestaan in nieuwbouwwoningen en werkt de gemeente toe naar een volledig houtstookvrije stad in 2030.
Daarnaast gaat de gemeente strenger handhaven op bouwstofemissies en onderzoek doen naar eisen voor mobiele (bouw)werktuigen. Ook worden strengere eisen opgenomen in het inkoopbeleid van de gemeente en haar eigen wagenpark.
Gemeenteraad
De beleidsnota is aangeboden aan de gemeenteraad, die later een besluit erover zal nemen. Daarna worden de stappen om de luchtkwaliteit te verbeteren verder uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma.
bron: gemeente Utrecht
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
TNO over de gezonde leefomgeving en sociale cohesie
Sociale cohesie speelt een cruciale rol in de gezondheid en leefbaarheid van…
Groen in de hoofdrol: verrassend veelzijdig en verbindend
Groen doet goed – voor zowel mensen als dieren is dat allang geen vraag meer.…
Naar een sociaal-ruimtelijke agenda voor een gezonde wijkleefomgeving
Meer en meer wordt duidelijk hoe sterk de inrichting van de leefomgeving – van…
‘De binnenstad verregaand vergroenen zonder water heeft geen zin’
Het is een treurig gezicht. Groen dat staat te verpieteren in de binnenstad. Daar…
Van bewegen naar beleid: Mobiliteit in de gezonde leefomgeving
Mobiliteit speelt een sleutelrol in een leefbare en gezonde leefomgeving. Tijdens het Blue Zone Festival op 15…
Blue Zone Festival: Hét festival voor de gezonde leefomgeving
Op donderdag 15 mei 2025 vindt de tweede editie van het Blue Zone Festival plaats in Amersfoort. Het Blue Zone…
De invloed van ruimtelijk beleid op gezondheid
Ruimtelijk beleid heeft een grote impact op de leefomgeving en daarmee op de gezondheid en het welzijn van…
De Rechtvaardige Straat: Hoe Zwolle de publieke ruimte herverdeelt
Van 7 tot en met 12 april vindt de Week van de Rechtvaardige Straat plaats. Dit initiatief daagt gemeenten uit…