Vervoersbedrijf Uber wil autonome technologie integreren in zijn programma's voor het delen van fietsen en scooters.
Gaat Uber zelfrijdende deelfietsen ontwikkelen?
De autonome scooters en fietsen kunnen zichzelf opladen of naar locaties rijden waar rijders ze nodig hebben. Volgens Chris Anderson, CEO van 3D Robotics, heeft Uber dit tijdens een DIY Robotics-evenement afgelopen weekend aangekondigd. Aan de bestaande JUMP-afdeling, binnen Uber verantwoordelijk voor elektrische deelfietsen en -scooters wordt een nieuwe tak toegevoegd. De nieuwe divisie, Micromobility Robotics, zal autonome scooters en fietsen ontwikkelen die zichzelf kunnen opladen. Ook is het de bedoeling dat de voertuigen zichzelf naar locaties rijden. De Britse krant de Telegraph meldt dat het vervoersbedrijf inmiddels begonnen is met het werven van werknemers voor de nieuwe afdeling.
Volgende generatie fietsen
In december onthulde Uber de volgende generatie JUMP-fietsen, met zelfdiagnosemogelijkheden en verwisselbare batterijen. "Dat is een belangrijke verbetering in het gebruik van het systeem, het besturingssysteem, de uptime van de vloot en alle meest kritische statistieken over hoe het bedrijf presteert met het runnen van een gedeelde vloot", vertelde Nick Foley, hoofd van de JUMP-afdeling vorige maand. "Met verwisselbare batterijen hoef je geen voertuigen terug te nemen naar een plaats waar je een fiets of scooter oplaadt, en dat is goed voor het bedrijf."
Ophef
In Nederland is ophef ontstaan over Uber. In een korte periode waren Uber-chauffeurs verantwoordelijk voor vier dodelijke ongelukken in Amsterdam. Veilig Verkeer Nederland riep op om Uber-taxi’s tijdelijk van de weg te halen. Mede door het grote aantal ongelukken nam Uber zelf verschillende maatregelen. Zo is de minimum leeftijd voor chauffeurs verhoogd van 18 naar 21 jaar en er wordt voortaan één jaar rijervaring geëist.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Onderzoek naar gezonde leefomgeving in Cartesius Utrecht
In de wijk Cartesius, die is ontwikkeld op basis van de blue zone-principes, start binnenkort een 4-jarig…
Veerkrachtige wijken voor verbonden gemeenschappen en een veranderend klimaat
De TU Delft pleit voor een herziening van hoe wijken worden ontworpen. In een tijd van toenemende…
Binnen een jaar resultaat: Gezonde Buurten werkt in Terneuzen
Wat doe je met een potje geld voor een gezondere en groenere buurt? In Lievenspolder-West in Terneuzen werd…
Jaarlijkse Michel Poulain Award is ode aan gezonde leefomgeving
Als bijzondere erkenning voor projecten die bijdragen aan een gezondere leefomgeving in Nederland wordt…
Floor Milikowski: 'Een buurt is meer dan een verzameling woningen'.
Tijdens het symposium Gezonde Buurten op 6 november in Apeldoorn is geograaf en schrijver Floor Milikowski een…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij gezondere gebiedsinrichting
De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
Bomen voor een leefbare omgeving
In zijn boek De stad is (g)een bos legt auteur Wim Peeters uit waarom bomen in een stad zo belangrijk zijn.
Hoe loopt vergroening in de pas met verstedelijking?
De vergroeningsopgave realiseren in combinatie met de woningbouwopgave. Dat is de centrale boodschap van het…
Reactie toevoegen