Thuiswerken en op afstand vergaderen wordt een vast onderdeel van onze werkroutine, ook als de coronacrisis voorbij is. Dat is de verwachting van een aanzienlijk deel van de Nederlanders, blijkt uit onderzoek van het KiM.
Corona verandert reisgedrag Nederlanders blijvend

Veel mensen denken vaker te gaan thuiswerken Foto: Shutterstock
Een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken en een derde van de mensen die vaker op afstand vergaderen, verwacht dit in de toekomst te blijven doen. Daarnaast denkt twintig procent vaker te gaan lopen of op de fiets te gaan.
Meer thuiswerken
Tweeduizend Nederlanders deden mee aan de enquête van het KiM. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de coronacrisis momenteel veel invloed heeft op de werksituatie. Zo is 44% gestart met of meer gaan thuiswerken en is daar over het algemeen tevreden over. Van de thuiswerkende Nederlanders zegt 61% dat dit hen makkelijk af gaat, en een kwart geeft aan vaker thuis te willen blijven werken. Ongeveer 30 procent geeft aan vaker achter een beeldscherm te overleggen met collega's, meer dan een derde wil dit ook blijven doen. Het aantal verplaatsingen is afgenomen van gemiddeld 8 naar 3,6 verplaatsingen per 3 dagen. De gemiddelde afstand daalde navenant, van gemiddeld 94 naar 30 kilometer in 3 dagen. De gemiddelde verplaatsingsafstand per verplaatsing is gedaald van 12 naar 8 kilometer.
Rondeverplaatsingen
Mensen gaan nog wel de deur uit, maar dan vooral voor een ommetje, zogenaamde 'rondeverplaatsingen'. Waar dit voorheen vooral het uitlagen van de hond betrof, is dat nu vaak een blokje om, te voet of op de fiets. De afstand die mensen lopend of fietsend afleggen per verplaatsing is fors gestegen. Lopen doet men nu gemiddeld over een afstand van 2,2 kilometer, tegen 1,2 kilometer voor de coronacrisis; een fietsverplaatsing is gemiddeld ook 1 kilometer langer dan voorheen: 4,3 in plaats van 3,3 kilometer gemiddeld.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer heeft flink te lijden onder de crisis. 88% geeft momenteel de voorkeur aan individueel transport, zoals auto of fiets, boven het ov. Ook hier is de verwachtig dat dit gedrag blijvend verandert is. 20% denkt vaker met de fiets of lopend te gaan. Ongeveer een even grote groep geeft aan straks minder te vliegen dan voorheen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Beweging Blue Zone groeit: Hoe worden we samen gezond oud?
Met tachtig deelnemers aan het pre-event en bijna 400 bezoekers op de festivaldag, overschrijdt het tweede Blue…
RIVM: Groene steden essentieel voor bescherming tegen hittegolven
Het Nationaal Hitteplan werpt zijn vruchten af. Sinds 2010 is de kans op sterfte door hitte verminderd. Dat is…
Inspiratieboek De Fijne Stad
In het boek De Fijne Stad van Vincent Luyendijk staan talloze voorbeelden van hoe je een gezonde leefomgeving…
Blue Zone Festival: gezonde en beweegvriendelijke steden
Hoe maak je een stad gezonder en beweegvriendelijker? Hoe staat het met de gezondheid van kinderen die hoger…
Breda zet groene standaard als national park city
Breda heeft op 20 mei 2025 als eerste stad in Nederland én de Europese Unie de titel National Park City…
Sta op het podium van Congres Natuurlijk 2025
Op donderdag 27 november 2025 vindt de zevende editie van Congres Natuurlijk plaats…
Ontdek gezonde leefomgeving met nieuwe maatstaf
Donderdag vindt tijdens het tweede Blue Zone Festival de lancering plaats van de Blue Zone Festival Score.…
Verdichten en leefbaarheid in steden staat onder druk
Nieuwe organisatie Jane Jacobs Society wil beleidsmakers en onderzoekers samen brengen rond thema’s als (…
Reactie toevoegen