Thuiswerken en op afstand vergaderen wordt een vast onderdeel van onze werkroutine, ook als de coronacrisis voorbij is. Dat is de verwachting van een aanzienlijk deel van de Nederlanders, blijkt uit onderzoek van het KiM.
Corona verandert reisgedrag Nederlanders blijvend
Veel mensen denken vaker te gaan thuiswerken Foto: Shutterstock
Een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken en een derde van de mensen die vaker op afstand vergaderen, verwacht dit in de toekomst te blijven doen. Daarnaast denkt twintig procent vaker te gaan lopen of op de fiets te gaan.
Meer thuiswerken
Tweeduizend Nederlanders deden mee aan de enquête van het KiM. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de coronacrisis momenteel veel invloed heeft op de werksituatie. Zo is 44% gestart met of meer gaan thuiswerken en is daar over het algemeen tevreden over. Van de thuiswerkende Nederlanders zegt 61% dat dit hen makkelijk af gaat, en een kwart geeft aan vaker thuis te willen blijven werken. Ongeveer 30 procent geeft aan vaker achter een beeldscherm te overleggen met collega's, meer dan een derde wil dit ook blijven doen. Het aantal verplaatsingen is afgenomen van gemiddeld 8 naar 3,6 verplaatsingen per 3 dagen. De gemiddelde afstand daalde navenant, van gemiddeld 94 naar 30 kilometer in 3 dagen. De gemiddelde verplaatsingsafstand per verplaatsing is gedaald van 12 naar 8 kilometer.
Rondeverplaatsingen
Mensen gaan nog wel de deur uit, maar dan vooral voor een ommetje, zogenaamde 'rondeverplaatsingen'. Waar dit voorheen vooral het uitlagen van de hond betrof, is dat nu vaak een blokje om, te voet of op de fiets. De afstand die mensen lopend of fietsend afleggen per verplaatsing is fors gestegen. Lopen doet men nu gemiddeld over een afstand van 2,2 kilometer, tegen 1,2 kilometer voor de coronacrisis; een fietsverplaatsing is gemiddeld ook 1 kilometer langer dan voorheen: 4,3 in plaats van 3,3 kilometer gemiddeld.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer heeft flink te lijden onder de crisis. 88% geeft momenteel de voorkeur aan individueel transport, zoals auto of fiets, boven het ov. Ook hier is de verwachtig dat dit gedrag blijvend verandert is. 20% denkt vaker met de fiets of lopend te gaan. Ongeveer een even grote groep geeft aan straks minder te vliegen dan voorheen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Floor Milikowski: 'Een buurt is meer dan een verzameling woningen'.
Tijdens het symposium Gezonde Buurten op 6 november in Apeldoorn is geograaf en schrijver Floor Milikowski een…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij gezondere gebiedsinrichting
De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
Bomen voor een leefbare omgeving
In zijn boek De stad is (g)een bos legt auteur Wim Peeters uit waarom bomen in een stad zo belangrijk zijn.
Hoe loopt vergroening in de pas met verstedelijking?
De vergroeningsopgave realiseren in combinatie met de woningbouwopgave. Dat is de centrale boodschap van het…
Ontwerp Nota Ruimte: veel aandacht voor gezondheid
De rijksoverheid heeft de Ontwerp-Nota Ruimte gepubliceerd, de langetermijnvisie voor de inrichting van…
Samenwerking in de wijk verlaagt zorgkosten
In buurten waar verschillende partijen samenwerken om sportdeelname te stimuleren, dalen de zorgkosten…
Nieuwe tool RIVM en TNO geeft inzicht in hoe gezond leefomgeving is
Het RIVM maakte met TNO een instrument om meer inzicht te krijgen in hoe gezond de leefomgeving is. De tool is…
Mensdenken als ontwerpfilosofie voor dorpen en steden
De moderne tijd - en met name de auto - heeft onze dorpen en steden radicaal veranderd. Is het tij nog te keren…
Reactie toevoegen