Toenemend ruimtegebrek en de klimaatdoelstellingen zorgen er voor dat veel steden hun vervoersdiensten uitbreiden en elektrificeren, schrijft Paul Bliek van ZF Services. Op Busworld, van 18 tot 23 oktober, presenteert het bedrijf twee producten die de transitie naar emissieloos ov kunnen versnellen.
Geen files meer in de stad

Files, gebrek aan parkeerplaatsen, rijbeperkingen voor dieselauto's: steden zijn bang voor een verkeersinfarct en willen tegelijkertijd voldoen aan de klimaatdoelstellingen. Daarom breiden veel steden hun lokale vervoerdiensten uit. Een netwerk van verschillende vervoermiddelen, dat zo coherent mogelijk moet zijn, moet mensen alle voordelen van mobiliteit bieden.
Met een gevarieerd aanbod van elektrische aandrijvingen voor alle voertuigsegmenten, evenals sensoren en besturingskasten voor autonome transportsystemen, ondersteunt ZF deze overgang naar emissiearm, veilig en slim openbaar vervoer. Op Busworld Europe, van 18 tot en met 23 oktober, presenteert de technologiegroep haar portfolio, inclusief de wereldpremière van de nieuwe generatie van het EcoLife automatische transmissiesysteem en een retrofit-oplossing voor de volledig elektrische busaandrijving CeTrax.
Elektrische oplossingen
De technologiegroep biedt oplossingen voor de elektrische aandrijving van voertuigen van alle groottes - van de compacte en krachtige Sachs RS pedelec-motor tot twee veelzijdige elektrische aandrijvingen voor gelede bussen.

Enerzijds stelt de CeTrax elektrische centrale de aandrijving busfabrikanten in staat om bestaande voertuigmodellen te elektrificeren zonder grote wijzigingen aan het chassis, assen, statica of differentiëlen dankzij zijn "plug-and-drive"-benadering. Anderzijds is de AxTrax AVE elektrische portaalas, die al duizenden keren wereldwijd in serieproductie is uitgeprobeerd en getest, een aantrekkelijke oplossing voor busfabrikanten.

Beide producten zijn ook geschikt voor de latere conversie van bestaande vloten naar elektrische aandrijvingen. Voor de e-troFit-oplossing van het engineeringbedrijf e-troFit GmbH draagt ZF Aftermarket niet alleen bij aan de elektrische aandrijfas en het geschikte connectiviteitsplatform Openmatics als systeemleverancier, maar biedt het ook toegang tot het wereldwijde werkplaatsnetwerk.
Zowel CeTrax als AxTrax AVE leveren ZF als een gecoördineerd algeheel systeem in combinatie met omvormer en aandrijfregeling, waardoor de klant maximale prestaties, efficiëntie en levensduur wordt gegarandeerd.
Tegelijkertijd is het belangrijk voor ZF om de conventionele aandrijflijn nog efficiënter en minder vervuilend te maken. De groep slaagt hierin met de nieuwe generatie van het EcoLife automatische transmissiesysteem voor bussen. Het kan het brandstofverbruik met maximaal drie procent verminderen en viert zijn wereldpremière bij Busworld Europe in Brussel.
Autonome transportsystemen
In de toekomst zullen zelfrijdende vervoersystemen voor diensten voor het delen van ritten een andere belangrijke bijdrage leveren aan slimme stedelijke mobiliteit. ZF heeft een uitgebreide set camera-, radar- en lidarsensoren ontwikkeld, zodat deze robottaxi's betrouwbaar en veilig door het stadsverkeer kunnen navigeren. Met de KI-compatibele schakelkast ZF ProAI RoboThink biedt het bedrijf de krachtigste centrale computer in de auto-industrie.
In de joint venture e.GO Moove GmbH en samen met de Nederlandse mobiliteitsaanbieder 2getthere, waarin de groep in het voorjaar een meerderheid verwierf, werkt ZF aan verschillende autonome transportsystemen voor de stedelijke mobiliteit van de toekomst. ZF presenteert zijn oplossingen op Busworld Europe in Brussel, van 18 tot 23 oktober in hal 5, stand 506.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Missen we de bus?
27 jul om 11:34 uurVoor wie uit de trein of de bus stapt op Amsterdam Centraal, zal het uitzicht over het IJ de aandacht trekken,…
Autonoom vervoer krijgt vorm in Rotterdam
14 jun om 09:00 uurAan de oevers van de Maas, op een industrieterrein precies tussen Rotterdam en Schiedam, trekt een oudere…
‘Energiehubs gaan over organisatiestructuren’
20 mrt om 15:33 uurOm de energietransitie te versnellen zijn energiehubs potentieel interessant, denkt duurzaamheidsdirecteur…
Whitepaper over effectief beleid voor deelmobiliteit
24 feb om 11:10 uurHoe zorg je voor effectief beleid voor deelmobiliteit? Een vraag waar veel gemeenten mee worstelen. De kansen…
Energiehub Noord-Brabant kan blauwdruk zijn
10 feb om 12:18 uurEen pilot met energiehubs in Noord-Brabant kan als blauwdruk dienen om het concept in de praktijk breder uit te…
RAI slaat laadpaalalarm. Is er reden voor paniek?
17 jan om 11:52 uurDe RAI Vereniging slaat een laadpaalalarm. Er zijn te weinig publieke snellaadpunten voor vrachtwagens en het…
Reactie toevoegen