Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) stelt 5 miljoen euro beschikbaar, waarmee 21 gemeenten in totaal 472 slimme laadpalen kunnen aanleggen.
Van Veldhoven investeert in ‘laadpalen van de toekomst’

“Deze laadpalen zijn de toekomst”, zegt Van Veldhoven. “Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon", aldus Van Veldhoven.
Vehicle to grid
Slimme laadpalen kunnen niet alleen de gevraagde stroom leveren om een elektrische auto op te laden, maar zijn bijvoorbeeld ook geschikt om energie uit de accu van de auto terug te winnen, 'vehicle to grid'. Ook houden ze rekening met de totale energiebehoefte van het net, om zo een stabieler energienetwerk te realiseren. De aan de laadpaal gekoppelde auto kan het overschot aan stroom opslaan, om die tijdens piekmomenten weer aan het stroomnet terug te leveren.
Ook kan de laadpaal bijvoorbeeld in daluren meer stroom leveren en in piekuren juist minder. Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar voor teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit van de auto gebruikt mag worden.
Geld terugverdienen
Gemeenten kunnen de subsidie gebruiken om nieuwe laadpleinen aan te leggen met nieuwe toepassingen voor de consument, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om geld terug te verdienen met hun elektrische auto door stroom aan het net beschikbaar te stellen. Automobilisten die stroom ter beschikking stellen op momenten dat er veel vraag is, ontvangen daarvoor een beloning.
Utrecht
Met de subsidie kunnen 21 gemeenten aan de slag met nieuwe laadpleinen. Een daarvan is de gemeente Utrecht, waar 20 nieuwe pleinen moeten verschijnen. Wethouder Victor Everhardt (Milieu en Emissieloos vervoer) noemt het essentieel om de toenemende vervoervraag te kunnen bijbenen: “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto's rond in 2020. Om deze auto's allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
De openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
RVS: Ongezonde planeet zorgt voor ongezonde samenleving
Een ongezonde planeet is niet alleen een ecologisch probleem, maar ook een urgente kwestie voor onze…
Kunnen wonen, werken en natuur naadloos samengaan?
Het Expertpanel van het platform Stedebouw & Architectuur kreeg onlangs een Stelling over…
Bezuinigingen op Nationale Parken gaan niet door
Er gaat een streep door de voorgenomen bezuinigingen op de Nationale Parken, zo besloot de Tweede Kamer onlangs…
400 miljoen voor leefbaarheid in 20 stedelijke gebieden
Vanaf 7 juli 2025 kunnen gemeenten in twintig kwetsbare stedelijke gebieden subsidie aanvragen om de…
Beweging Blue Zone groeit: Hoe worden we samen gezond oud?
Met tachtig deelnemers aan het pre-event en bijna 400 bezoekers op de festivaldag, overschrijdt het tweede Blue…
RIVM: Groene steden essentieel voor bescherming tegen hittegolven
Het Nationaal Hitteplan werpt zijn vruchten af. Sinds 2010 is de kans op sterfte door hitte verminderd. Dat is…
Reactie toevoegen