TNO heeft de Europese Commissie geadviseerd om Event Data Recorders (EDR’s) in zelfrijdende voertuigen in te bouwen, die meer informatie opslaan.
TNO adviseert uitgebreide zwarte doos in autonome auto
Na afloop van verkeersongevallen met zelfrijdende auto’s is veel informatie nodig over de omstandigheden en de gevolgde procedures en keuzes van het voertuig voor onder meer aansprakelijkheidskwesties. Dat kan worden vastgelegd in Event Data Recorders (EDR's), ook wel bekend als zwarte dozen.
Aanvullende specificaties
Veel voertuigen zijn al uitgerust met eenvoudige zwarte dozen, die alleen data over de situatie bevatten, zoals de snelheid en data van overige sensoren. TNO adviseert nu om ook aanvullende informatie op te slaan, zoals het versienummer van de software en de gebruikte datasets voor het trainen en testen van op artificial intelligence (AI) gebaseerde componenten.
Ook wil TNO de exacte specificaties en het gebruik van EDR's in weg- en regelgeving vastleggen, bij voorkeur nog voordat zelfrijdende auto’s in grote getalen op de weg zijn. Dit met als doel om de volledige keten van gebeurtenissen te kunnen beoordelen, inclusief observatie, verwerking, prestaties en context
Ethische afwegingen
Zelfrijdende auto's kunnen door middel van AI goed patronen herkennen en beslissingen nemen, maar moeten ook wettelijke en ethische afwegingen maken. Het is van belang dat de software van de auto 'uit kan leggen' hoe een beslissing tot stand is gekomen. Momenteel zegt de gebruikte informatie in EDR's daar niets over.
Kosten
Het advies van TNO houdt ook rekening met de kosten van EDR's. Te hoge eisen stellen aan de gebruikte hard- en software kan toekomstige ontwikkelingen belemmeren. Ook moet rekening gehouden worden met de privacy van de betrokkenen. Veel daarover is nog onduidelijk. Daarvoor is betere regelgeving vereist.
Advies
TNO analyseerde het juridische en zakelijke landschap met betrekking met VVA (Italië) en SSA (ook Italië). TNO heeft onder meer een verkennend onderzoek gedaan naar specificaties van EDR's in wegvoertuigen en andere op AI-gebaseerde systemen op gebieden zoals industriële robots en autonome scheepvaart.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Floor Milikowski: 'Een buurt is meer dan een verzameling woningen'.
Tijdens het symposium Gezonde Buurten op 6 november in Apeldoorn is geograaf en schrijver Floor Milikowski een…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij gezondere gebiedsinrichting
De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
Bomen voor een leefbare omgeving
In zijn boek De stad is (g)een bos legt auteur Wim Peeters uit waarom bomen in een stad zo belangrijk zijn.
Hoe loopt vergroening in de pas met verstedelijking?
De vergroeningsopgave realiseren in combinatie met de woningbouwopgave. Dat is de centrale boodschap van het…
Ontwerp Nota Ruimte: veel aandacht voor gezondheid
De rijksoverheid heeft de Ontwerp-Nota Ruimte gepubliceerd, de langetermijnvisie voor de inrichting van…
Samenwerking in de wijk verlaagt zorgkosten
In buurten waar verschillende partijen samenwerken om sportdeelname te stimuleren, dalen de zorgkosten…
Nieuwe tool RIVM en TNO geeft inzicht in hoe gezond leefomgeving is
Het RIVM maakte met TNO een instrument om meer inzicht te krijgen in hoe gezond de leefomgeving is. De tool is…
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Reactie toevoegen