Jos van Ommeren, hoogleraar stedelijke economie aan de VU Amsterdam, sprak met PARKEER24 over data verzamelen, parkeerbeleid en parkeertrends.
'Parkeren mag gezien worden als melkkoe'

Van Ommeren doet veel onderzoek naar parkeren en zoekverkeer in de stad. Het valt hem op dat gemeenten goede instrumenten hebben om bezettingsgraad en zoekverkeer te meten. “Gegevens over bezettingsgraad zijn in het algemeen niet goed voorhanden. Maar met de juiste gegevens kan het parkeerbeleid nog preciezer worden. Er wordt door gemeenten bijvoorbeeld gesteld dat het te druk is in een straat. Maar wat dan precies de bezetting is om 19.00 uur op een dinsdag ten opzichte van een jaar eerder weet men niet.”
Door mobiel parkeren wordt het mogelijk om de variatie in de bezettingsgraad over de tijd precies te berekenen voor locaties waar geen parkeervergunningen worden verstrekt, zo zegt de hoogleraar. “Omdat je dan precies weet wanneer iemand zich aanmeldt en hoe laat iemand betaalt. Bij het gebruik van een parkeerkaartje is het lastiger om te bepalen wanneer iemand wegrijdt.” Er wordt gezegd dat dertig procent van al het verkeer in een stad zoekt naar een parkeerplaats. Maar dat zijn cijfers uit de Verenigde Staten, zo weet de hoogleraar. Die gaan hier niet op. Maar hoe breng je het zoekverkeer in kaart? “Dat kun je nu redelijk inschatten met de huidige gegevens die de meeste gemeentes hebben. Als je weet hoeveel auto’s er in een gebied parkeren op een bepaald tijdstip en dat combineert met de bezettingsgraad dan kun je redelijk goed inschatten wat het gemiddelde tijdverlies van zoekverkeer is.”
Door beter in beeld te krijgen wat de bezettingsgraad is kan er specifiek gemeentelijk beleid ontwikkeld worden. Van Ommeren: “Als bijvoorbeeld blijkt dat de bezettingsgraad laag is, kan het aantal parkeerplaatsen worden verminderd of kunnen de parkeertarieven naar beneden worden bijgesteld.” Gemeentelijk parkeerbeleid is een goede manier om geld binnen te halen, zo stelt Van Ommeren. “Parkeren mag door gemeenten best gezien worden als melkkoe. Grond die gebruikt wordt voor parkeergelegenheid is enorm waardevol. Maatschappelijk gezien kun je veel doen met deze grond. Voor het gebruik ervan mag je best wel wat vragen. Het is bijna altijd zo dat als je als gemeente geen winst maakt op je parkeerbeleid, je te veel parkeerplaatsen hebt. Met andere woorden: je bent parkeren aan het subsidiëren. Daarnaast is parkeren een goede manier om budgetten van een stad op orde te brengen.”
Lees verder op PARKEER24
Het volledige aritkel is te lezen op onze zusterwebsite PARKEER24.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
De openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
RVS: Ongezonde planeet zorgt voor ongezonde samenleving
Een ongezonde planeet is niet alleen een ecologisch probleem, maar ook een urgente kwestie voor onze…
Kunnen wonen, werken en natuur naadloos samengaan?
Het Expertpanel van het platform Stedebouw & Architectuur kreeg onlangs een Stelling over…
Bezuinigingen op Nationale Parken gaan niet door
Er gaat een streep door de voorgenomen bezuinigingen op de Nationale Parken, zo besloot de Tweede Kamer onlangs…
400 miljoen voor leefbaarheid in 20 stedelijke gebieden
Vanaf 7 juli 2025 kunnen gemeenten in twintig kwetsbare stedelijke gebieden subsidie aanvragen om de…
Beweging Blue Zone groeit: Hoe worden we samen gezond oud?
Met tachtig deelnemers aan het pre-event en bijna 400 bezoekers op de festivaldag, overschrijdt het tweede Blue…
RIVM: Groene steden essentieel voor bescherming tegen hittegolven
Het Nationaal Hitteplan werpt zijn vruchten af. Sinds 2010 is de kans op sterfte door hitte verminderd. Dat is…
Reactie toevoegen