Vanaf 2021 worden reizigers op de Antwerpse Linkeroever en over de Scheldekaaien op de Rechteroever vervoerd met zelfrijdende bussen. De Lijn, die dit gaat verzorgen, is nog altijd dringend op zoek naar leveranciers voor de busjes.
Over drie jaar zelfrijdende busjes in Antwerpen

Dat schrijft Het Laatste Nieuws. De stad Antwerpen en De Lijn hebben samen een jaar lang onderzocht of zelfrijdende shuttles haalbaar zijn. Dit bleek het geval. Het komende jaar zal de zelfrijdende bus getest worden, waarna in 2021 reizigers daadwerkelijk met de zelfrijdende shuttles vervoerd worden. In totaal gaat het om 25 shuttles die per shuttle 20 reizigers kunnen meenemen.
De zelfrijdende shuttles vervangen de huidige buslijn 31L. Tijdens de spits is er elke drie minuten een shuttle beschikbaar. Met de traditionele bus is dat nu vier keer in het uur. De bussen gaan dus vaker rijden en kunnen zo meer reizigers in kortere tijd vervoeren. De shuttles rijden gewoon tussen al het andere verkeer. Wel krijgen ze net als een traditionele bus een aparte baan, maar daar kan ook ander verkeer rijden.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
De openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
RVS: Ongezonde planeet zorgt voor ongezonde samenleving
Een ongezonde planeet is niet alleen een ecologisch probleem, maar ook een urgente kwestie voor onze…
Kunnen wonen, werken en natuur naadloos samengaan?
Het Expertpanel van het platform Stedebouw & Architectuur kreeg onlangs een Stelling over…
Bezuinigingen op Nationale Parken gaan niet door
Er gaat een streep door de voorgenomen bezuinigingen op de Nationale Parken, zo besloot de Tweede Kamer onlangs…
400 miljoen voor leefbaarheid in 20 stedelijke gebieden
Vanaf 7 juli 2025 kunnen gemeenten in twintig kwetsbare stedelijke gebieden subsidie aanvragen om de…
Beweging Blue Zone groeit: Hoe worden we samen gezond oud?
Met tachtig deelnemers aan het pre-event en bijna 400 bezoekers op de festivaldag, overschrijdt het tweede Blue…
RIVM: Groene steden essentieel voor bescherming tegen hittegolven
Het Nationaal Hitteplan werpt zijn vruchten af. Sinds 2010 is de kans op sterfte door hitte verminderd. Dat is…
Reactie toevoegen