We kunnen smart mobility inzetten om toekomstige problemen voor te zijn. Dat vertelde Ananda Groag, mobiliteitsexpert van ShareNL, tijdens haar keynote op het Parkeerbeheercongres (video).
'Met smart mobility kunnen we problemen voorkomen'
Zo vragen mobiliteitsstrends ook om een alternatief voor parkeerinkomsten. Momenteel kijken we nog heel ouderwets naar problemen die op ons afkomen, stelt Groag. Ze hield de aanwezigen voor dat er momenteel vier megatrends spelen in de mobiliteitssector. De eerste is elektrisch rijden. Dit heeft volgens Groag geen grote invloed hebben op het aantal parkeerplaatsen. Wel leidt het ertoe dat steeds meer van die parkeerplaatsen van stekkers worden voorzien.
De tweede trend is de opkomst van de zelfrijdende auto. Daardoor is het niet meer nodig om de auto in de stad te parkeren. Het betekent wel dat er aan de rand van de stad strategische verzamelplaatsen moeten komen, waar ook het onderhoud aan de auto moet plaatsvinden. Groag voorziet ook een rol voor de zelfrijdende auto in buitengebieden. Daar kan het als variant op het ov een alternatief vormen voor ‘dunne’ onrendabele buslijnen.
De derde trend is het feit dat auto’s steeds slimmer worden en met elkaar en andere apparaten in contact staan.
De vierde trend tenslotte is de deeleconomie. Volgens Groag kan dit leiden tot een forse besparing in de openbare ruimte. En dat is van groot belang, omdat de stilstaande auto momenteel naar schatting 50 procent van de openbare ruimte in beslag neemt. En dat inzicht is niet nieuw, vertelde Groag. Al in de jaren ’60 waren het de provo’s die via witkarren en witte fietsen het delen promootten.
Gevolgen
Groag schetste ook een aantal gevolgen van deze trends. Zo zal de auto steeds meer uit de binnenstad verdwijnen en kan de last mile via duurzaam vervoer worden afgelegd. Ook komt er een nieuwe infrastructuur, inclusief plekken voor autodelen. En drop off en pick upplekken, die nu nog vaak officieus in steden worden gerealiseerd.
Voor parkeren betekent het een ander type inkomsten. Groag verwacht dat de trends ertoe leiden dat parkeerinkomsten in de binnenstad in de toekomst plaats maken voor dynamisch ruimtegebruik en beprijzing naar gebruik. Zij noemde dit de curb, wat betekent dat men over de stoeprand heen moet durven stappen.
Door smart mobility in te zetten, kunnen we problemen voor zijn. "Smart mobility biedt ons heel veel oplossingen." In onderstaande video legt Groag uit welke oplossingen dat kunnen zijn.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Floor Milikowski: 'Een buurt is meer dan een verzameling woningen'.
Tijdens het symposium Gezonde Buurten op 6 november in Apeldoorn is geograaf en schrijver Floor Milikowski een…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij gezondere gebiedsinrichting
De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
Bomen voor een leefbare omgeving
In zijn boek De stad is (g)een bos legt auteur Wim Peeters uit waarom bomen in een stad zo belangrijk zijn.
Hoe loopt vergroening in de pas met verstedelijking?
De vergroeningsopgave realiseren in combinatie met de woningbouwopgave. Dat is de centrale boodschap van het…
Ontwerp Nota Ruimte: veel aandacht voor gezondheid
De rijksoverheid heeft de Ontwerp-Nota Ruimte gepubliceerd, de langetermijnvisie voor de inrichting van…
Samenwerking in de wijk verlaagt zorgkosten
In buurten waar verschillende partijen samenwerken om sportdeelname te stimuleren, dalen de zorgkosten…
Nieuwe tool RIVM en TNO geeft inzicht in hoe gezond leefomgeving is
Het RIVM maakte met TNO een instrument om meer inzicht te krijgen in hoe gezond de leefomgeving is. De tool is…
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Reactie toevoegen