We kunnen smart mobility inzetten om toekomstige problemen voor te zijn. Dat vertelde Ananda Groag, mobiliteitsexpert van ShareNL, tijdens haar keynote op het Parkeerbeheercongres (video).
'Met smart mobility kunnen we problemen voorkomen'

Zo vragen mobiliteitsstrends ook om een alternatief voor parkeerinkomsten. Momenteel kijken we nog heel ouderwets naar problemen die op ons afkomen, stelt Groag. Ze hield de aanwezigen voor dat er momenteel vier megatrends spelen in de mobiliteitssector. De eerste is elektrisch rijden. Dit heeft volgens Groag geen grote invloed hebben op het aantal parkeerplaatsen. Wel leidt het ertoe dat steeds meer van die parkeerplaatsen van stekkers worden voorzien.
De tweede trend is de opkomst van de zelfrijdende auto. Daardoor is het niet meer nodig om de auto in de stad te parkeren. Het betekent wel dat er aan de rand van de stad strategische verzamelplaatsen moeten komen, waar ook het onderhoud aan de auto moet plaatsvinden. Groag voorziet ook een rol voor de zelfrijdende auto in buitengebieden. Daar kan het als variant op het ov een alternatief vormen voor ‘dunne’ onrendabele buslijnen.
De derde trend is het feit dat auto’s steeds slimmer worden en met elkaar en andere apparaten in contact staan.
De vierde trend tenslotte is de deeleconomie. Volgens Groag kan dit leiden tot een forse besparing in de openbare ruimte. En dat is van groot belang, omdat de stilstaande auto momenteel naar schatting 50 procent van de openbare ruimte in beslag neemt. En dat inzicht is niet nieuw, vertelde Groag. Al in de jaren ’60 waren het de provo’s die via witkarren en witte fietsen het delen promootten.
Gevolgen
Groag schetste ook een aantal gevolgen van deze trends. Zo zal de auto steeds meer uit de binnenstad verdwijnen en kan de last mile via duurzaam vervoer worden afgelegd. Ook komt er een nieuwe infrastructuur, inclusief plekken voor autodelen. En drop off en pick upplekken, die nu nog vaak officieus in steden worden gerealiseerd.
Voor parkeren betekent het een ander type inkomsten. Groag verwacht dat de trends ertoe leiden dat parkeerinkomsten in de binnenstad in de toekomst plaats maken voor dynamisch ruimtegebruik en beprijzing naar gebruik. Zij noemde dit de curb, wat betekent dat men over de stoeprand heen moet durven stappen.
Door smart mobility in te zetten, kunnen we problemen voor zijn. "Smart mobility biedt ons heel veel oplossingen." In onderstaande video legt Groag uit welke oplossingen dat kunnen zijn.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
TNO over de gezonde leefomgeving en sociale cohesie
Sociale cohesie speelt een cruciale rol in de gezondheid en leefbaarheid van…
Groen in de hoofdrol: verrassend veelzijdig en verbindend
Groen doet goed – voor zowel mensen als dieren is dat allang geen vraag meer.…
Naar een sociaal-ruimtelijke agenda voor een gezonde wijkleefomgeving
Meer en meer wordt duidelijk hoe sterk de inrichting van de leefomgeving – van…
‘De binnenstad verregaand vergroenen zonder water heeft geen zin’
Het is een treurig gezicht. Groen dat staat te verpieteren in de binnenstad. Daar…
Van bewegen naar beleid: Mobiliteit in de gezonde leefomgeving
Mobiliteit speelt een sleutelrol in een leefbare en gezonde leefomgeving. Tijdens het Blue Zone Festival op 15…
Blue Zone Festival: Hét festival voor de gezonde leefomgeving
Op donderdag 15 mei 2025 vindt de tweede editie van het Blue Zone Festival plaats in Amersfoort. Het Blue Zone…
De invloed van ruimtelijk beleid op gezondheid
Ruimtelijk beleid heeft een grote impact op de leefomgeving en daarmee op de gezondheid en het welzijn van…
De Rechtvaardige Straat: Hoe Zwolle de publieke ruimte herverdeelt
Van 7 tot en met 12 april vindt de Week van de Rechtvaardige Straat plaats. Dit initiatief daagt gemeenten uit…
Reactie toevoegen