In Breda start eind 2020 een proef met een zelfrijdende elektrische deelauto, die in één straat een traject van 300 meter gaat rijden. De proef met de Buurauto-NOOM, zoals ‘ie gaat heten, gaat acht maanden duren.
Eerste proef met zelfrijdende auto in woonwijk Breda

Bewoners van de wijk ‘de Drie Hoefijzers’ kunnen de auto op afstand bestellen via een app. De auto staat aan de rand van de wijk geparkeerd, waarna de auto zelfstandig komt voorrijden. Uiteindelijk zou de gebruiker met de deelauto vervolgens naar elke gewenste bestemming moeten kunnen rijden. De auto zal wel onder toezicht staan van een steward.
Complexe wijk
De keuze voor de wijk ‘de Drie Hoefijzers’ in Breda is gemaakt, omdat het een groot aantal activiteiten herbergt en een gevarieerde wijk is met eengezinswoningen, appartementen, horeca, bedrijven en een school. Bewoners en andere belanghebbenden worden lang van tevoren betrokken, vertelt wethouder Mobiliteit Boaz Adank. “Ik hoop dat we na afloop van de proef kunnen zeggen dat Breda en haar inwoners hiermee bij hebben kunnen dragen aan een geslaagde praktijkproef en een volgende stap naar duurzamere mobiliteit en een groener straatbeeld.”
Groener en veiliger
Johan Janse, initiatiefnemer en oprichter van Buurauto: “Woonwijken worden hierdoor weer groener en mooier, doordat er minder ‘blik’ in de straat staat.” Deze proef met een zelfrijdend voertuig in een woonwijk is uniek in Nederland. “Technisch kan er al veel met zelfrijdende voertuigen, maar er is nog nooit getest in een woonwijk met echte gebruikers,” aldus Janse.
Christophe van der Maat, gedeputeerde Mobiliteit, is blij met het initiatief: “Het bedrijf ‘Buurauto’ is initiatiefnemer en het bedrijf investeert zelf in de technologie. Vanuit het programma SmartwayZ.NL geven we dit soort innovaties als overheid, bijvoorbeeld met speciaal daartoe aangepaste wetgeving, letterlijk de ruimte. De resultaten van de pilot delen we vervolgens bij de verdere ontwikkeling van soortgelijke initiatieven elders in het land.”
Uitgebreid getest
Voordat de praktijkproef van start gaat, wordt uitgebreid getest met deze elektrische, zelfrijdende deelauto en is nauw contact met de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Pas als de RDW goedkeuring geeft, kan verder worden gegaan met het project.
De auto wordt gebouwd en ontwikkeld op de Automotive Campus in Helmond, en uitgebreid getest op een speciaal daartoe ingericht terrein van de Technische Universiteit Delft. Daarna vinden uitvoerige testen plaats in het Research Lab Automated Driving (RADD) in Delft. Uiteindelijk, als de auto veilig is, gaat de praktijkproef in Breda op straat van start.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
De openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
RVS: Ongezonde planeet zorgt voor ongezonde samenleving
Een ongezonde planeet is niet alleen een ecologisch probleem, maar ook een urgente kwestie voor onze…
Kunnen wonen, werken en natuur naadloos samengaan?
Het Expertpanel van het platform Stedebouw & Architectuur kreeg onlangs een Stelling over…
Bezuinigingen op Nationale Parken gaan niet door
Er gaat een streep door de voorgenomen bezuinigingen op de Nationale Parken, zo besloot de Tweede Kamer onlangs…
400 miljoen voor leefbaarheid in 20 stedelijke gebieden
Vanaf 7 juli 2025 kunnen gemeenten in twintig kwetsbare stedelijke gebieden subsidie aanvragen om de…
Beweging Blue Zone groeit: Hoe worden we samen gezond oud?
Met tachtig deelnemers aan het pre-event en bijna 400 bezoekers op de festivaldag, overschrijdt het tweede Blue…
RIVM: Groene steden essentieel voor bescherming tegen hittegolven
Het Nationaal Hitteplan werpt zijn vruchten af. Sinds 2010 is de kans op sterfte door hitte verminderd. Dat is…
Reactie toevoegen