Inwoners in steden met een goede en veilige infrastructuur voor voetgangers en fietsers, hebben minder kans op diabetes en obesitas. Dit concluderen onderzoekers van de University of Toronto na het reviewen van ruim 170 studies wereldwijd.
In voetgangersvriendelijke steden komt minder diabetes en obesitas voor

Foto: Shutterstock
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die in steden wonen waar lopen en fietsen veel praktischer is veel actiever zijn. In steden waarin lopen een minder voor de hand liggende optie is, ligt de kans op diabetes en obesitas op 53 procent. In steden waarin bewoners wél gemakkelijk en veilig kunnen lopen en fietsen, ligt de kans op 43 procent.
Bloedmonsters
In een tweede studie namen onderzoekers bloedmonsters af van 1,1 miljoen volwassenen. Na acht jaar werd hun gezondheid opnieuw bekeken. Volwassenen met een normale bloedsuikerwaarde hadden 20 procent meer kans op prediabetes als zij gedurende de studie op plekken woonden die minder voetgangersvriendelijk waren. De inrichting van steden heeft dus invloed op zowel het voorkomen als het tegengaan van deze ziektes.
Volgens Gillian Booth van de University of Toronto zijn steden die mensen afhankelijk maakt van de auto een groot probleem. Zij gelooft daarom dat er een pakket van maatregelen nodig is: zo moeten winkels en andere noodzakelijke voorzieningen binnen loopafstand zijn, moeten er meer fietspaden en voetpaden komen en moet het openbaar vervoer worden verbeterd. Volgens Booth is er sterk bewijs dat inwoners actiever worden als de infrastructuur hier beter op ingericht is.
Meer artikelen met dit thema
Move24 kondigt tweede editie aan
Noteer donderdag 9 oktober 2025 in je agenda, want dan vindt de tweede editie van MOVE24 plaats: hét event voor…
RIVM: deel Nederlanders krijgt voldoende beweging, maar beweegt niet regelmatig genoeg
Volgens onderzoek van het RIVM voldeed in 2023 44% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder aan de…
Ontwerpchecklist voor de inclusieve beweegvriendelijke omgeving
Kenniscentrum Sport en Bewegen heeft in samenwerking met Sweco de Ontwerpchecklist inclusieve…
Mulier Instituut: 'Bredere kijk op beweegarmoede nodig'
De ambitie van de Nederlandse overheid dat in 2040 75 procent van de Nederlanders de beweegrichtlijnen haalt is…
Gemeente Rotterdam lanceert Urban Sports Agenda
Gemeente Rotterdam gaat aan de slag met 32 acties om urban sports in de stad te versterken. De gemeente doet…
Gelderland presenteert concept Programma Sport 2024 – 2027
Sport is belangrijk en gezond. Het brengt mensen bij samen, geeft plezier en houdt ons in beweging. Ook bij de…
De omgevingsvisie als startpunt voor een beweegvriendelijk Ede
De Omgevingswet is bij uitstek een instrument om de beweegvriendelijke omgeving een boost te geven. Het begint…
Beweegvriendelijke Omgeving Scan vernieuwd
De BVO Scan, waarmee je inzichtelijk maakt hoe beweegvriendelijk je omgeving is, is vernieuwd. De tool is…