Inwoners in steden met een goede en veilige infrastructuur voor voetgangers en fietsers, hebben minder kans op diabetes en obesitas. Dit concluderen onderzoekers van de University of Toronto na het reviewen van ruim 170 studies wereldwijd.
In voetgangersvriendelijke steden komt minder diabetes en obesitas voor

Foto: Shutterstock
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die in steden wonen waar lopen en fietsen veel praktischer is veel actiever zijn. In steden waarin lopen een minder voor de hand liggende optie is, ligt de kans op diabetes en obesitas op 53 procent. In steden waarin bewoners wél gemakkelijk en veilig kunnen lopen en fietsen, ligt de kans op 43 procent.
Bloedmonsters
In een tweede studie namen onderzoekers bloedmonsters af van 1,1 miljoen volwassenen. Na acht jaar werd hun gezondheid opnieuw bekeken. Volwassenen met een normale bloedsuikerwaarde hadden 20 procent meer kans op prediabetes als zij gedurende de studie op plekken woonden die minder voetgangersvriendelijk waren. De inrichting van steden heeft dus invloed op zowel het voorkomen als het tegengaan van deze ziektes.
Volgens Gillian Booth van de University of Toronto zijn steden die mensen afhankelijk maakt van de auto een groot probleem. Zij gelooft daarom dat er een pakket van maatregelen nodig is: zo moeten winkels en andere noodzakelijke voorzieningen binnen loopafstand zijn, moeten er meer fietspaden en voetpaden komen en moet het openbaar vervoer worden verbeterd. Volgens Booth is er sterk bewijs dat inwoners actiever worden als de infrastructuur hier beter op ingericht is.
Meer artikelen met dit thema
Ruimte voor Bewegen magazine #2 is live!
Ruimte voor Bewegen Magazine #2 is verschenen. In dit digitale magazine vind je inspirerende…
Samenwerking in de wijk verlaagt zorgkosten
In buurten waar verschillende partijen samenwerken om sportdeelname te stimuleren, dalen de zorgkosten…
Thijs van Spaandonk en Dirkje van der Ven keynotes op MOVE24
Op MOVE24, op 9 oktober in Almere, draait alles om de beweegvriendelijke leefomgeving. In masterclasses,…
Stimuleren bewegen in de openbare ruimte vraagt om maatwerk
Een gebrek aan tijd of een slechte gezondheid weerhoudt mensen ervan te bewegen in de openbare ruimte.…
De Rechtvaardige Straat finalist voor Europese verkeersveiligheidsprijs
Het Nederlandse initiatief De Rechtvaardige Straat is door de Europese Commissie geselecteerd als één van de…
Ruimtelijk puzzelen voor een beweegvriendelijke leefomgeving
Hoe vertaal je 'zachte' aspecten van een gezonde leefomgeving naar concrete plannen? Het Programma Gezonde…
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
De openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
Blue Zone Festival: gezonde en beweegvriendelijke steden
Hoe maak je een stad gezonder en beweegvriendelijker? Hoe staat het met de gezondheid van kinderen die hoger…