Op het Nationaal Verkeerskunde Congres is de eerste Ontwerpwijzer Voetgangers gepresenteerd. Bedoeld voor professionals die werken aan een toegankelijke, veilige en aantrekkelijke omgeving voor voetgangers.
Ontwerpwijzer Voetgangers gepresenteerd

Foto: Shutterstock
Aanleiding voor de ontwerpwijzer is het feit dat zo’n 70 procent van alle verplaatsingen deels te voet gaat, vertelt samensteller Emile Oostenbrink van CROW. 20 procent van alle verplaatsingen is zelfs helemaal te voet. "Ondertussen wordt er nog steeds autogericht ontworpen. Gelukkig hebben steeds meer gemeenten oog voor voetgangers in hun ontwerpen voor de openbare ruimte."
De Ontwerpwijzer helpt ze daarbij, om te beginnen met feiten en cijfers die een onmisbare basis vormen als je een effectief voetgangersbeleid wilt voeren. Effectief wil zeggen dat je je niet beperkt tot alleen de verkeerskundige aspecten, maar ook oog hebt voor het sociaal domein. Oostenbrink: "Denk er bij het ontwerpen van een loopomgeving bijvoorbeeld aan dat ouderen lopend winkels of andere voorzieningen kunnen bereiken."
Design for all
Loopvriendelijk ontwerpen betekent ‘design for all’, dus ook voor kinderen, ouderen en mensen met een beperking. Zorg voor acceptabele loopafstanden en looptijden: voetgangers moeten bij een oversteekplaats niet te lang voor het verkeerslicht wachten. Loopvriendelijke infra is direct (niet te veel omlopen), begaanbaar, leesbaar (kun je makkelijk je weg vinden?), veilig en aantrekkelijk. "Een afwisselende route met winkels, zitjes en dergelijke nodigt veel meer uit tot lopen dan een saaie straat met gesloten gevels."
Praktische richtlijnen
Tot slot bevat de ontwerpwijzer een aantal praktische richtlijnen: wat is de wenselijke breedte en vrije doorloophoogte van looproutes? Wat voor loopoppervlak is prettig? Welke hoogteverschillen zijn acceptabel? Hoe zijn de oversteekvoorzieningen? Hoe staat het met de verlichting en – in het verlengde daarvan – de sociale veiligheid? Wat moet je doen aan beheer en onderhoud? Je kunt een prachtige looproute ontwerpen, maar als die er na verloop van tijd slordig bij ligt heb je nog niks.
Meer informatie over de Ontwerpwijzer Voetgangers
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Van bewegen naar beleid: Mobiliteit in de gezonde leefomgeving
Mobiliteit speelt een sleutelrol in een leefbare en gezonde leefomgeving. Tijdens het Blue Zone Festival op 15…
De Rechtvaardige Straat: Hoe Zwolle de publieke ruimte herverdeelt
Van 7 tot en met 12 april vindt de Week van de Rechtvaardige Straat plaats. Dit initiatief daagt gemeenten uit…
Moeilijke keuzes maken voor toekomstbestendige fietsinfrastructuur
Fietsen wordt door de overheid flink gestimuleerd. Het is immers een gezond, ruimte-efficiënt en…
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
In het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Ruimte voor lopen? Geef ruimte aan de samenleving!
Dit najaar wordt het Nationaal Masterplan Lopen gepresenteerd, waarin de partners van de City Deal Ruimte voor…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
Iedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
Ook in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…