Op het Nationaal Verkeerskunde Congres is de eerste Ontwerpwijzer Voetgangers gepresenteerd. Bedoeld voor professionals die werken aan een toegankelijke, veilige en aantrekkelijke omgeving voor voetgangers.
Ontwerpwijzer Voetgangers gepresenteerd
Aanleiding voor de ontwerpwijzer is het feit dat zo’n 70 procent van alle verplaatsingen deels te voet gaat, vertelt samensteller Emile Oostenbrink van CROW. 20 procent van alle verplaatsingen is zelfs helemaal te voet. "Ondertussen wordt er nog steeds autogericht ontworpen. Gelukkig hebben steeds meer gemeenten oog voor voetgangers in hun ontwerpen voor de openbare ruimte."
De Ontwerpwijzer helpt ze daarbij, om te beginnen met feiten en cijfers die een onmisbare basis vormen als je een effectief voetgangersbeleid wilt voeren. Effectief wil zeggen dat je je niet beperkt tot alleen de verkeerskundige aspecten, maar ook oog hebt voor het sociaal domein. Oostenbrink: "Denk er bij het ontwerpen van een loopomgeving bijvoorbeeld aan dat ouderen lopend winkels of andere voorzieningen kunnen bereiken."
Design for all
Loopvriendelijk ontwerpen betekent ‘design for all’, dus ook voor kinderen, ouderen en mensen met een beperking. Zorg voor acceptabele loopafstanden en looptijden: voetgangers moeten bij een oversteekplaats niet te lang voor het verkeerslicht wachten. Loopvriendelijke infra is direct (niet te veel omlopen), begaanbaar, leesbaar (kun je makkelijk je weg vinden?), veilig en aantrekkelijk. "Een afwisselende route met winkels, zitjes en dergelijke nodigt veel meer uit tot lopen dan een saaie straat met gesloten gevels."
Praktische richtlijnen
Tot slot bevat de ontwerpwijzer een aantal praktische richtlijnen: wat is de wenselijke breedte en vrije doorloophoogte van looproutes? Wat voor loopoppervlak is prettig? Welke hoogteverschillen zijn acceptabel? Hoe zijn de oversteekvoorzieningen? Hoe staat het met de verlichting en – in het verlengde daarvan – de sociale veiligheid? Wat moet je doen aan beheer en onderhoud? Je kunt een prachtige looproute ontwerpen, maar als die er na verloop van tijd slordig bij ligt heb je nog niks.
Meer informatie over de Ontwerpwijzer Voetgangers
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Moeilijke keuzes maken voor toekomstbestendige fietsinfrastructuur
9 jan om 08:24 uurFietsen wordt door de overheid flink gestimuleerd. Het is immers een gezond, ruimte-efficiënt en…
Mensen met een beperking ervaren vaak belemmeringen bij fietsen
7 okt 2024In het VN-verdrag Handicap, dat Nederland in 2016 heeft bekrachtigd, staan 'toegankelijkheid' en 'persoonlijke…
Ruimte voor lopen? Geef ruimte aan de samenleving!
30 sep 2024Dit najaar wordt het Nationaal Masterplan Lopen gepresenteerd, waarin de partners van de City Deal Ruimte voor…
Veranderkundige Annemarie Mars over voetgangersbeleid: ‘Zoek het doel bij jouw middel’
18 sep 2024‘Elke stap telt’ is het thema van het komende Nationaal Voetgangerscongres. Het moge duidelijk zijn, elke meter…
Ruimte voor lopen vraagt oog voor diversiteit voetgangers
17 sep 2024Iedereen die reist, is in de eerste plaats voetganger. Ongeacht van welke andere vervoersmiddelen er tijdens…
Jury LoopAward kijkt uit naar inzendingen
23 jul 2024Ook in 2024 wordt de LoopAward uitgereikt, de prijs voor het beste loopinitiatief van Nederland. In dit artikel…
Contourendocument voor Nationaal Masterplan Lopen opgesteld
22 mei 2024Om lopen nu en in de toekomst goed op de kaart te zetten wordt door tientallen partijen gewerkt aan het…
Data als basis voor voetgangersbeleid
8 mei 2024Steeds meer gemeenten zien het belang van de voetganger. In het STOMP-model staat-ie dan ook op de eerste plek…