MaaS-systemen, zoals de deelauto, worden voornamelijk aangeboden in de vier grootste gemeenten, blijkt uit de website MaaSkaart.nl.
MaaS lang niet overal gebruikt: ‘Dat roept vragen op'
De website Maaskaart.nl geeft met 9 platforms, 63 vervoerders en 11 categorieën een goed overzicht van lopende MaaS-projecten in Nederland. Uit het overzicht blijkt dat in veel kleine gemeenten, voornamelijk in het landelijk gebied, helemaal geen MaaS-aanbieders actief zijn. Vooral in Noord-Nederland en Zeeland is de kaart nog erg ‘leeg’: in de grijze gemeenten is geen enkele MaaS-dienst actief.
Hype
Initiatiefnemer Bob Brandjes, projectmanager ‘Smart Mobility’ bij APPM Management Consultants, vertelt dat MaaS vooral in de grote steden erg gehyped wordt. “Ons overzicht weergeeft alle deelsystemen per gebied. En het laat zien dat we het landelijk gezien ook wel weer meevalt met MaaS.” Toen Brandjes de website in maart 2018 lanceerde waren er nog geen marktpartijen aangesloten.
Nu dat wel is gebeurd en ook twee nieuwe partners zijn aangehaakt, PosadMaxwan en The New Drive, was het dus tijd voor een tweede versie. “In Utrecht hebben we bijvoorbeeld laadinfrastructuur en deelsystemen over economische waarden gelegd. We zijn in staat meerdere lagen aan open data over elkaar heen te leggen,”
Modal split
Op basis daarvan kunnen beleidsmakers interessante conclusies trekken, gaat hij verder. “In de modal split zien we dat lopen en fietsen in de grote steden het meest gebruikt wordt. Hoe verder je naar het buitengebied gaat, hoe belangrijker auto wordt. Maar MaaS-aanbieders zitten vooral in de grote steden. Dat roept vragen op: waarom is deelscooterdienst Felyx bijvoorbeeld alleen actief in Rotterdam en Amsterdam?”
Door die vragen aan beleidsmakers voor te leggen, hoopt Brandjes de discussie aan te wakkeren. “Door het overzicht te bieden, vragen op te roepen en aanbieders, beleidsmakers en gebruikers met elkaar in contact te brengen. Zo wordt het mogelijk om de kwaliteit van diensten aan gebruikers naar een hoger niveau te brengen.”
Lees ook: Smart mobility in het landelijk gebied (Trendboek Mobiliteit 2019)
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Beweging Blue Zone groeit: Hoe worden we samen gezond oud?
Met tachtig deelnemers aan het pre-event en bijna 400 bezoekers op de festivaldag, overschrijdt het tweede Blue…
RIVM: Groene steden essentieel voor bescherming tegen hittegolven
Het Nationaal Hitteplan werpt zijn vruchten af. Sinds 2010 is de kans op sterfte door hitte verminderd. Dat is…
Inspiratieboek De Fijne Stad
In het boek De Fijne Stad van Vincent Luyendijk staan talloze voorbeelden van hoe je een gezonde leefomgeving…
Blue Zone Festival: gezonde en beweegvriendelijke steden
Hoe maak je een stad gezonder en beweegvriendelijker? Hoe staat het met de gezondheid van kinderen die hoger…
Breda zet groene standaard als national park city
Breda heeft op 20 mei 2025 als eerste stad in Nederland én de Europese Unie de titel National Park City…
Sta op het podium van Congres Natuurlijk 2025
Op donderdag 27 november 2025 vindt de zevende editie van Congres Natuurlijk plaats…
Ontdek gezonde leefomgeving met nieuwe maatstaf
Donderdag vindt tijdens het tweede Blue Zone Festival de lancering plaats van de Blue Zone Festival Score.…
Verdichten en leefbaarheid in steden staat onder druk
Nieuwe organisatie Jane Jacobs Society wil beleidsmakers en onderzoekers samen brengen rond thema’s als (…
Reactie toevoegen