Staatssecretaris Pascal Smet van het Brussels Gewest: “We zijn een grote vergissing aan het rechtzetten."
Brussel: van autostad naar stad voor mensen

Pleinen in Brussel zijn autovrij gemaakt Foto: Shutterstock
Brussel heeft een transformatie ondergaan van autostad naar een stad voor mensen. En dat was hard nodig, vindt verantwoordelijk staatssecretaris Pascal Smet: “We hebben de grootste vergissing rechtgezet”, zegt Smet doelend op het faciliteren van de auto in de stad.
Persoonlijke bedreigingen
Zonder slag of stoot is de transformatie naar een stad voor mensen zeker niet gegaan. “Er was veel weerstand, op een gegeven moment ontving ik zelfs persoonlijke bedreigingen”, vertelt Smet. “Toch merk je dat als de veranderingen zijn doorgevoerd mensen al heel snel hun mening wijzigen.” De mentaliteit van de Brusselaars moest daarvoor terug naar die van de negentiende eeuw toen de auto het straatbeeld nog niet overheerste, zegt Smet. “We zijn de grootste fout aan het rechtzetten nu. Dat is het faciliteren van de auto in onze stad. Mede door Expo Brussel in 1958 veranderde de mentaliteit. Er werden viaducten en tunnels aangelegd om meer autoverkeer mogelijk te maken. Inwoners gingen vervolgens ook met de auto naar bijvoorbeeld de bakker.”
Autovrije pleinen
De laatste twee jaren is er veel veranderd in Brussel. De pleinen in de Belgische hoofdstad zijn autovrij gemaakt. Daarnaast werd er geïnvesteerd in nieuwe fietspaden, betere ov-verbindingen en zijn er nieuwe stadsparken aangelegd. “De leef- en luchtkwaliteit is enorm verbeterd. Daarnaast maken we ontmoeting mogelijk in de openbare ruimte en is er meer ruimte voor spelende kinderen. We hebben het aangedurfd om mensen mee laten dromen over een ideaalplaatje en hebben bewust geluisterd naar inwoners die normaal niet aan het woord komen.”
In het begin waren de meeste inwoners tegen de plannen van Smet. “Mensen moeten gaan inzien wat het oplevert. Een mening wordt dan snel bijgesteld.” Hij komt met een treffend voorbeeld om dit te illustreren. “We hadden plannen voor de aanleg van een tramverbinding. Veel inwoners vonden deze verbinding overbodig. Echter een week na de opening hebben we de frequentie al moeten verhogen omdat trams overvol zaten. Ik gebruik dit voorbeeld altijd bij andere projecten om mensen mee te krijgen in de beslissingen die we nemen.”
Pascal Smet vertelt tijdens het Verbindingsfestival meer over de transformatie van de stad Brussel. Heb je nog geen ticket bemachtigd? Bekijk de hele line-up van het festival en meld je gratis aan.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wat kunnen we leren van de Friese bloeizones?
In Friesland staan gezonde leefomgevingen al enkele jaren op de agenda. Dat komt…
Openbare ruimte als sleutel voor gezondheid
De openbare ruimte speelt een steeds belangrijkere rol in het bevorderen van gezondheid en welzijn. Dat blijkt…
RVS: Ongezonde planeet zorgt voor ongezonde samenleving
Een ongezonde planeet is niet alleen een ecologisch probleem, maar ook een urgente kwestie voor onze…
Kunnen wonen, werken en natuur naadloos samengaan?
Het Expertpanel van het platform Stedebouw & Architectuur kreeg onlangs een Stelling over…
Bezuinigingen op Nationale Parken gaan niet door
Er gaat een streep door de voorgenomen bezuinigingen op de Nationale Parken, zo besloot de Tweede Kamer onlangs…
400 miljoen voor leefbaarheid in 20 stedelijke gebieden
Vanaf 7 juli 2025 kunnen gemeenten in twintig kwetsbare stedelijke gebieden subsidie aanvragen om de…
Beweging Blue Zone groeit: Hoe worden we samen gezond oud?
Met tachtig deelnemers aan het pre-event en bijna 400 bezoekers op de festivaldag, overschrijdt het tweede Blue…
RIVM: Groene steden essentieel voor bescherming tegen hittegolven
Het Nationaal Hitteplan werpt zijn vruchten af. Sinds 2010 is de kans op sterfte door hitte verminderd. Dat is…
Reactie toevoegen